produkty z diety paleo

Dieta paleo – na czym polega? Zasady, efekty i opinie


Rodzajów diet jest cała masa, od monodiet, po wersje bez mięsa, czy wręcz przeciwnie, na jego bazie. To powoduje, że trudno zdecydować się na konkretny wariant. Na czym polega dieta paleo? Jakie są jej zasady? Sprawdź opinie oraz efekty stosowania tej kuracji!


Zasady diety paleo

Zasady diety paleo są dosyć restrykcyjne. Ten typ w dużej mierze inspiruje się menu naszych przodków z okresu paleolitycznego. Prowadzili oni koczowniczy tryb życia, a więc jedli to co upolowali, złowili lub zdobyli w inny sposób. W ich jadłospisie przeważało mięso dzikich zwierząt, ryby, warzywa bulwiaste, liściaste i korzeniowe, a także orzechy, owady oraz jaja. W unowocześnionej wersji dieta paleo wygląda nieco inaczej, choć nie brakuje w niej mięsa, ryb, warzyw i owoców. ‚

Ważną zasadą diety paleo jest aby wszystkie produkty powinny pochodzić z ekologicznych upraw. W jadłospisie nie znajdziemy dań gotowych, wysoko przetworzonych składników, nabiału, warzyw strączkowych oraz produktów zbożowych. Plusem diety paleo jest to, że bazuje ona na ekologicznych produktach, więc duży nacisk kładzie się na jakość towarów.

W diecie paleo nie ma ograniczeń ilościowych, dlatego że chodzi o wykluczenie jedynie kilku składników z diety, między innymi:

  • oleju rafinowanego;
  • produktów z cukrem prostym;
  • warzyw zawierających dużą ilość skrobi;
  • warzyw strączkowych;
  • dań gotowych;
  • produktów mlecznych.

Jadłospis diety paleo na cały tydzień

Przed przystąpieniem do diety paleo warto przyjrzeć się jadłospisowi. Dzięki temu łatwiej będzie nam przygotować się do kuracji.

Poniżej masz tygodniowe menu (7 dni) diety paleo:

Poniedziałek

  • śniadanie – omlet z jajek z dodatkiem pomidorów, grzybów i cebuli
  • drugie śniadanie – koktajl na bazie owoców, na przykład malin oraz banana
  • obiad – pierś kurczaka z warzywami, takimi jak szpinak, marchewka, pomidory i kapusta pekińska
  • kolacja – sałatka z dodatkiem ryby, na przykład tuńczyka

Wtorek

  • śniadanie – jajka z sałatką z jabłka, marchewki i rodzynek
  • drugie śniadanie – awokado faszerowane krewetkami
  • obiad – duszona wołowina z warzywami, na przykład z kapustą kiszoną
  • kolacja – faszerowana cukinia mięsem mielonym i ziołami

Środa

  • śniadanie – jajecznica na boczku
  • drugie śniadanie – budyń z dyni
  • obiad – klopsy jagnięce ze szpinakiem
  • kolacja – szaszłyki drobiowe z ananasem

Czwartek

  • śniadanie – tatar z jajkiem
  • drugie śniadanie – kokosanki
  • obiad – ryba na parze z dodatkiem szpinaku klarowanego na maśle
  • kolacja – krem z groszku na bazie drobiowo-wołowego rosołu

Piątek

  • śniadanie – jajecznica na pomidorach
  • drugie śniadanie – sałatka z tuńczyka z kiszonymi warzywami
  • obiad – krem z cukinii z dodatkiem wędzonej ryby
  • kolacja – wątróbka z batatem i cebulą

Sobota

  • śniadanie – omlet ze szpinaku i kurczaka
  • drugie śniadanie – jajka na miękko
  • obiad – placki ziemniaczane z sosem z wołowiną
  • kolacja – łosoś z sałatką z rukoli, buraków i selera

Niedziela

  • śniadanie – awokado nadziewane pieczonym kurczakiem i warzywami
  • drugie śniadanie – jabłko i 2 kostki gorzkiej czekolady
  • obiad – pieczona ryba z kremem z dyni
  • kolacja – kalafior na parze podany z pestkami dyni, słonecznika.

W ciągu dnia możesz jeść przekąski, oczywiście w niewielkiej ilości. Świetnie sprawdzą się nasiona i orzechy (włoskie oraz laskowe), jak i owoce – banan, jabłko, śliwki, czy wiśnie.

Jaki efektów spodziewać się po diecie paleo?

Ze względu na to, że dieta paleo opiera się na prehistorycznych wytycznych żywieniowych pozwala nam ograniczyć liczbę spożywanego cukru oraz soli. Do tego blokujemy, tak zwane „puste kalorie”. Dzięki temu nasz organizm reguluje gospodarkę lipidową i insulinową. To przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na choroby cywilizacyjne.

Dieta paleo ma same pozytywne efekty, zmniejsza ciśnienie tętnicze, poza tym ma korzystny wpływ na osoby, które nie tolerują laktozy. Dodatkowo pomaga zgubić zbędne kilogramy. Więc efekty są widoczne, zarówno od wewnątrz, jak i od zewnątrz.

Efekty diety paleo w skrócie:

  • ograniczenie spożycia cukru i soli;
  • obniżenie wagi oraz zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej;
  • zmniejszenie szansy zachorowania na choroby cywilizacyjne;
  • zmniejsza ciśnienie tętniczne;
  • korzystnie wpływa na osoby uczulone na laktozę.

Co sądzimy o diecie paleo? Nasza opinia i nie tylko

Niestety, ale dieta paleo nie jest zbyt dobra dla wegan i wegetarian, ponieważ menu bazuje przede wszystkim na składnikach pochodzenia zwierzęcego. Z racji na ubogi jadłospis niektórzy mogą mieć braki pewnych mikroelementów oraz witamin, co doprowadzi u nich do niebezpiecznych niedoborów. Często trzeba będzie sięgać po suplementy, aby unormować sytuację. Ogólnie podzielamy opinie o diecie paleo, że skutecznie redukuje tkankę tłuszczową i można poczuć się po niej wyraźne oczyszczenie.

Opinie o diecie paleo są podzielone, znajduje swoich wiernych zwolenników, ale posiada równie wielu przeciwników. Radzimy wypróbować ją na sobie i wyrobić własną opinie o tej diecie.

A co Wy sądzicie o diecie paleo? Dajcie znać w komentarzu!

Jakie są skutki uboczne diety paleo?

Restrykcje powodują, że dla wielu osób trudno skomponować posiłek, aby był urozmaicony, a także dostarczał potrzebną ilość energii dla organizmu. Poza tym wysoka zawartość białka w diecie może prowadzić do obciążenia nerek, jak również do zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej.

Podczas długiego okresu stosowania diety paleo mogą pojawić się następujące skutki uboczne:

  • choroby nerek oraz wątroby;
  • niedoborów mikroelementów i witamin;
  • osteoporozy;
  • hipercholesterolemii.

Za i przeciw wdrożeniu do swojego życia diety paleo jest wiele. Należy obserwować swój organizm oraz nie stosować przez długi czas tego rozwiązania. To pomoże nam wyeliminować niepożądane skutki.

Artykuł zaktualizowany

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *