spiacy mezczyzna

Senność po jedzeniu – czy powinna budzić niepokój?


Uczucie senności po jedzeniu dotyka masę osób. Co oznacza ten objaw? Czy tego rodzaju zachowanie powinno budzić w nas niepokój? W naszym artykule znajdziesz wszystkie informacje o senności po jedzeniu!


Senność po jedzeniu – co oznacza?

Senność po jedzeniu zdarza się wielu ludziom. Co oznacza? Taki stan spowodowany jest głównie przez wahanie poziomu cukru we krwi. Po spożyciu posiłku stężenie krwi automatycznie wzrasta, dlatego też dochodzi do wyrzutu insuliny. Krew wędruje do jelit, a jej poziom spada w układzie nerwowym. Przyczyny tego trzeba szukać w procesach biochemicznych, a także hormonalnych.

Łagodna senność po posiłku nie jest niebezpieczna. Układ trawienny po jedzeniu pracuje intensywnie, wobec tego większa część krwi przepływa z mózgu do okolic brzucha i może powodować senność. Nadmierna, jak i ta powracająca jest dużo bardziej kłopotliwa oraz groźna dla zdrowia.

Senność po jedzeniu – przyczyny

Jak już wspominaliśmy uczucie senności po jedzeniu ma różne przyczyny. Poniżej znajdziesz najpopularniejsze z nich:

  • Niedoczynność tarczycy

Ten hormon ma ogromne znaczenie dla wielu procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Obniżenie TSH, czyli tyroksyny często jest przyczyną senności po jedzeniu.

  • Za duże porcje jedzenia, albo za kaloryczne dania

W przypadku nadmiaru żywności organizm musi włożyć dużo pracy do procesów trawiennych. Sporo węglowodanów, czy tłuszczu prowadzi do zwiększenia poziomu glukozy we krwi, a skutkiem tego jest hipoglikemia. Mocno skup się na komponowaniu dań, jak i na zwracaniu uwagi na jakości produktów spożywczych, bo to pozwoli uniknąć ospałości.

  • Zaburzenia tolerancji glukozy
Koniecznie przeczytaj  Ile kalorii ma kromka chleba?

Senność po jedzeniu może być objawem cukrzycy, albo insulinoodporności. W tym wypadku powinny pojawić się dodatkowo inne objawy charakterystyczne dla tych schorzeń.

  • Wahania ciśnienia krwi

Nadmierna senność może być wywołana hipotensją, a więc mamy oprócz osłabienia również zawroty głowy.

  • Zażywanie leków

Nadmierna senność po jedzeniu bywa spowodowana przez pewne leki. Tak mogą działać preparaty przeciwbólowe, środki na nadciśnienie, antyalergiczne, na depresje, czy przeciwsychotyczne. To skutek uboczny, dlatego warto dobrze zapoznać się z ulotką informacyjną. Być może konieczna będzie zmiana leczenia i wybór nowego preparatu.

  • Senność po słodyczach

Słodkości są smaczne, ale niestety powodują, że dochodzi do szybkiego wzrostu glukozy we krwi. Winowajcom jest tu nadmiar węglowodanów. Warto je ograniczyć, albo całkowicie wyeliminować z diety.

  • Senność po jedzeniu w ciąży

W tym wypadku przyszła matka może mieć problemy z tarczycą, anemią, albo z cukrzycą ciążową.

  • Zespół przewlekłego zmęczenia

Ten zespół chorobowy wyróżnia senność i ból głowy po jedzeniu, do tego pojawia się złe samopoczucie oraz bóle mięśni.

  • Kiepska higiena snu

Czasami nadmierna senność po jedzeniu występuje z powodu nieregularnego harmonogramu dobowego, a także kiepskiej jakości wypoczynku. Kawa, napoje energetyczne, nocne zmiany i inne podobne czynniki nie pomagają, wręcz przeciwnie, negatywnie wpływają na higienę snu.

Czy senność po jedzeniu może być objawem hipersomnii?

Ogromna senność po jedzeniu w niektórych przypadkach może być objawem hipersomnii, czyli nadmiernej senności. Zaburzenia snu są problematyczne. W tym wypadku człowiek śpi w ciągu dnia i odczuwa zmęczenie w zasadzie nie tylko po spożyciu posiłku. Jest to poważne zaburzenie, które powstaje na tle pierwotnym, albo też z powodu chorób układu nerwowego.

Senność po jedzeniu a cukrzyca

Wahania glukozy we krwi powodują senność. Nadmierna jest spowodowana wyrzutem insuliny z trzustki. Za wysoki poziom glukozy to przyczyna zmęczenia i odczuwania senności. Do tego pojawiają się inne symptomy, takie jak nadmierne pragnienie, problemy z koncentracją, czy częste oddawanie moczu. Takie niepokojące objawy koniecznie trzeba skonsultować z lekarzem.

Koniecznie przeczytaj  Ile kalorii ma banan? Wartości odżywcze i właściwości zdrowotne

Senność po jedzeniu zwykle dotyczy cukrzycy typu I. Źle skomponowany posiłek wpływa na wzrost poziomu glukozy we krwi.

Problemy z trzustką a senność po jedzeniu

Nie można zapominać, że trzustka odpowiada za wytwarzanie insuliny. Kiedy ten organ ma zaburzoną pracę to wytwarza zbyt duże dawki i występuje tu mocny wyrzut tuż po spożyciu posiłku. Wtedy następuje uczucie senności po jedzeniu, do tego wilczy apetyt, drżenie rąk, a nawet całkowity brak sił.

Choroby tarczycy a senność po jedzeniu

Niedoczynność tarczycy zdarza się stosunkowo często. Kiedy mamy obniżone TSH pojawia się charakterystyczna senność po jedzeniu. Pojawiają się ponadto inne znaki wysyłane przez nasz organizm, między innymi nadmierne odczuwanie chłodu, problemy z koncentracją, do tego spowolnienie akcji serca. Widać wypadanie włosów i suchą skórę. Towarzyszą temu również zaparcia.

Choroby tarczycy wpływają nie tylko na funkcjonowanie organizmu, ale również na nasze samopoczucie, a więc w pewnym stopniu i na życie codzienne.

Senność po jedzeniu a niskie ciśnienie

Niskie ciśnienie nazywa się niedociśnieniem lub hipotonią. Wtedy ciśnienie znajduje się na takim poziomie – wartość ciśnienia skurczowego spada poniżej 100 mm Hg, natomiast rozkurczowego sięga poniżej 60 mm Hg. Znużenie jest tu na porządku dziennym, tak samo jak senność po jedzeniu. Dodatkowo osoby odczuwają mroczki przed oczami, problemy z koncentracją, do tego mają zimne dłonie oraz stopy. Zdarzają się ponadto omdlenia.

Senność po jedzeniu – jakie badania wykonać?

Senność i ból głowy po jedzeniu? Koniecznie udaj się do lekarza i wykonaj badania. Tu w zależności od innych objawów oraz podejrzeń robi się wyniki nakierowane na konkretny problem. Zazwyczaj dostaje się skierowanie na morfologię, oznaczenie poziomu glukozy w krwi na czczo i hormony tarczycy, czy na wykonanie krzywej glukozowo-insulinowej. Dzięki podstawowym badaniom łatwo stwierdzić przyczynę tej niecodziennej sytuacji.

Koniecznie przeczytaj  Dieta 1700 kcal - efekty, przepisy i jadłospis na tydzień

Mimo wszystko warto 1-2 razy w roku wykonać podstawowe badania z krwi, aby skontrolować parametry. Regularna kontrola lekarska pomoże wychwycić ewentualne problemy zdrowotne i wdrożyć odpowiednie leczenie.

Jak unikać senności po jedzeniu?

Uczucie senności po zjedzeniu można w pewien sposób zmniejszyć, a nawet i całkowicie wyeliminować z naszego życia, choć dużo zależy tu od samej przyczyny. Niekiedy wdrożenie leczenia jest konieczne. Jak unikać senności po jedzeniu? Przede wszystkim:

  • planuj posiłki i żadnego z nich nie pomijaj
  • dbaj o różnorodną, zbilansowaną dietę
  • w menu niech pojawi się więcej warzyw, za to zmniejsz ilości makaronu, ryżu, kasz, pieczywa oraz ziemniaków
  • pij dużo wody co najmniej 2 litry wody, aby zapewnić odpowiedni poziom nawodnienia
  • postaw na aktywność fizyczną, chociażby na spacery, czy jazdę na rowerze
  • ogranicz jedzenie słodyczy oraz owoców
  • zadbaj o dobre dotlenienie organizmu – spaceruj, otwieraj okna i nabieraj głębokie wdechy powietrza
  • nie pij w trakcie posiłku, tym bardziej słodkich kompotów i napojów gazowanych.

Jeśli pomimo wszystko cały czas senność po jedzeniu nie ustępuje koniecznie idź na konsultację lekarską, aby odnaleźć przyczynę zaistniałej sytuacji.

Oceń ten artykuł!
[Ocena: Średnia: ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *