jogging a bieganie

Jogging a bieganie – czym się różni?


Wiele osób stosuje słowo jogging i bieganie zamiennie nie zdając sobie sprawy, że znaczenia obu nieco się od siebie różnią. Nie masz pojęcia czym? W naszym artykule znajdziesz odpowiedź!


Jogging – co to jest?

Jogging jest to trucht, a więc wolny bieg. Podczas niego nie wkładamy zbyt wiele wysiłku w ruch, bo biegniemy maksymalnie 9 km na godzinę. Wobec tego treningi mogą być dłuższe. Mimo wszystko na początku i tak musi pojawić się rozgrzewka, a na końcu rozciąganie, jak przed każdymi ćwiczeniami.

Kiedy mowa o joggingu to powinniśmy tego typu aktywność uzupełnić zbilansowaną dietą, wtedy efekt wysmuklenia ciała będzie lepszy. Trzeba ponadto dobrze zaplanować trasę oraz dobrać odpowiedni strój do konkretnych warunków pogodowych. Nie można zapominać też o zapewnieniu odpoczynku organizmowi.

Trening biegowy – co to jest?

Trening biegowy to już bardziej męcząca aktywność, dlatego że przemieszczamy się w szybkim tempie. Tu można spokojnie przekroczyć 10 km na godzinę, jak i zmieniać prędkość biegu w trakcie. Ruch jest krótki, ale za to bardzo intensywny. Można się naprawdę porządnie zmęczyć!

Plusem biegu jest to, że mamy aż kilka opcji do wyboru, między innymi:

  • bieg tempowy nazywany także „tempówkami”, czyli przez wyznaczony dystans trzymamy się średniego bądź szybkiego tempa
  • bieg interwałowy, czyli szybkie oraz wolne tempo się przeplata ze sobą, wobec tego na określonym dystansie zmieniamy prędkość. Zyskujesz, w ten sposób umięśnione ciało, wzmocnienie układu sercowo-naczyniowego i siłę.
Koniecznie przeczytaj  Bieganie w miejscu - czy coś daje? Efekty biegania w miejscu

Czym różni się jogging od biegania?

Jogging, a bieganie ma zdecydowane widoczne różnice. Poniżej znajdziesz wszystkie z nich:

Jogging:

  • trwa długo
  • wyróżnia go wolne tempo
  • bieg nie wymaga od nas dużego wysiłku
  • dystans jest długi
  • pojawia się trucht.

Bieganie:

  • trwa krótko
  • tempo jest intensywne
  • do biegu wkładamy dużo wysiłku
  • dystans jest krótki
  • bieg jest płynny oraz szybki.

Na początku przygody z bieganiem zaczynaj powoli od joggingu, potem zwiększaj stopniowo dystans. Ważne jest również wybrać dobry teren, a więc płaskie, naturalne, miękkie podłoże. Pracuj nad techniką, a także zadbaj o odpowiedni strój przede wszystkim o wygodne buty sportowe. Odzież szybkoschnąca o właściwościach „oddychających” jest niezbędna bez względu na porę roku. Jeśli chodzi o obuwie, powinno amortyzować kroki i chronić stawy przed nadwyrężeniem.

Specjalistyczne skarpetki zapobiegną powstawaniu pęcherzy, a elementy odblaskowe na ubraniach podniosą bezpieczeństwo zwłaszcza, gdy biegamy w godzinach wieczornych. Warto również chronić oczy i głowę przed szkodliwymi promieniami UV.

Jogging a bieganie – co wybrać?

Jogging, a bieganie daje także zupełnie inne efekty. W przypadku lekkiego truchtu to dobra opcja dla każdego, bo nie trzeba mieć ani kondycji ani siły, bowiem buduje się ją z czasem. Wolny bieg pozwala nam zadbać o aktywność fizyczną, do tego dotlenić ciało oraz pozbyć się zbędnych kilogramów. W ciągu treningu uda się spalić nawet 400-500 kcal! Przy zachowaniu regularności naprawdę da się zmienić sylwetkę na plus. Przy joggingu nie trzeba mieć specjalnych celów, a tym bardziej przygotowania. Można zacząć właściwie w każdym dowolnym momencie.

Koniecznie przeczytaj  Rozciąganie po bieganiu - jakie ćwiczenia będą najlepsze? 5 najlepszych ćwiczeń

Szybki bieg pozytywnie wpływa na wydolność organizmu, poza tym z każdym kolejnym treningiem będziemy mogli pozwolić sobie na więcej. Stopniowo warto wyznaczać sobie nowe coraz wyższe cele i się rozwijać. Bieg jest dobrym pomysłem dla ludzi, którzy mają jakieś podstawy, a więc są aktywni, na przykład ćwiczą siłowo. W innym wypadku pojawi się od razu zadyszka, czy problemy z bolesną kolką. Warto wobec tego zacząć od joggingu i stopniowo przechodzić do szybszego tempa aż będziemy mogli pozwolić sobie na klasyczny bieg.

Jogging daje nam masę przyjemności, mało tego pozwala cieszyć się z otoczenia przygody, a także wzmacnia naszą odporność. Spokojnie można tego rodzaju aktywność fizyczną wykonywać przez cały rok bez względu na warunki pogodowe. Natomiast bieganie daje nam większe możliwości rozwoju w sporcie. To zdecydowanie opcja dla osób, które chcą pokonywać swoje słabości i zwiększać intensywność ruchu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *