slow jogging w japonii

Slow jogging – co to jest i na czym polega? Zasady i efekty


Bieganie to dość popularna aktywność. Natomiast slow jogging to dopiero raczkująca wersja stworzona przez japońskiego prof. Tanakę, choć debiut już dawno ma za sobą. Na czym polega? Jakie są zasady slow joggingu? Jakie efekty przynosi taki trening? Sprawdź!


Co to jest slow jogging i na czym polega?

Jak nazwa wskazuje slow jogging to bardzo wolny bieg, a raczej powolny trucht. Twórcą tej metody jest japoński prof. Tanaka. Co ciekawe tę dyscyplinę możemy uprawiać nie tylko na świeżym powietrzu, ale również w domu. Jak to zrobić w zaciszu mieszkania? Wystarczy dystans o długości 3 metrów. Niewielki metraż wymusi na nas zwolnioną prędkość, więc to dobra opcja dla początkujących, którzy chcą nabrać wprawy.

Propozycja Hiroaki Tanaka, czyli slow jogging powstała po wielu latach badań, więc ma solidne fundamenty. Na samym początku mieszkańcy Japonii sceptycznie podchodzili do tego pomysłu, i to mimo wielu rekomendacji oraz potwierdzenia skuteczności tej aktywności fizycznej. Na szczęście z roku na rok slow jogging zaczął być coraz popularniejszy i wykraczać poza granice Azji.

Prof. Tanaka zapisał całą ideę slow jogging w książce „Slow jogging. Japoński sposób na bieganie, zdrowie i życie”. Mamy tam przedstawioną metodę w bardzo przystępny sposób. Na 61 stronach znajdziemy nie tylko to, ponieważ również fragmenty dotyczące zdrowia, odchudzania, filozofii wysiłku i techniki truchtania. Ta publikacja może być nie tylko wskazówką, jak rozpocząć przygodę ze slow jogging, ale również świetną motywacją do podjęcia decyzji o wdrożeniu aktywności fizycznej do naszego życia.

Poznaj zasady slow joggingu

Zasady klasycznego biegania są dla każdego znane, za to w przypadku slow jogging niekoniecznie. Największą różnicą będzie oczywiście prędkość, ponieważ tempo jest wolne – wynosi około 6-6,5 km na godzinę. Co ważne każdy może ćwiczyć w swoim własnym rytmie nazywanym przez japońskiego prof. Tankę „niko niko” (nie masz wtedy zadyszki, jesteś w stanie w trakcie swobodnie rozmawiać, a nawet śpiewać) i z czasem je zwiększać, ale nie powinno się przekroczyć wyznaczonej wartości. To powoduje, że odległości przez nas pokonywane nie będą zbyt duże i zajmą więcej czasu.

Slow jogging ma dwie odsłony:

  • klasyczną – trucht jest wolniejszy niż marsz i wynosi maksymalnie 6-6,5 km na godzinę
  • interwałową – tu minutę biegniesz swoim tempem „niko niko”, a 30 następnych sekund spacerujesz. W tym wariancie naprzemiennie zmieniasz prędkość. Z każdym kolejnym treningiem będziesz mógł wydłużać pierwszą partię.

Slow jogging możesz uprawiać codziennie, a to ze względu na niski wysiłek. Kilka minut każdego dnia wystarczy, najlepiej aby było to 30-60 minut. Możesz ten czas podzielić, na przykład na 3 partie i zrobić w wolnej chwili – w drodze powrotnej do domu bądź na zakupy. Bardzo ważna jest nasza pozycja:

  • powinno się lądować na śródstopiu
  • sylwetka jest wyprostowana
  • podbródek skierowany lekko ku górze
  • linia wzroku musi być zawsze na wysokości horyzontu
  • nie zapominaj o równym oddechu!

Slow jogging – jakie są efekty treningu?

Nie da się ukryć, że slow jogging jest dużo mniej wyczerpujący niż klasyczna wersja, w której tempo jest intensywne. Wobec tego to świetne rozwiązanie dla każdego kto chce poprawić kondycję, zarówno fizyczną, jak i umysłową. 

Bardzo wolny trucht pomaga walczyć z nadciśnieniem, z cukrzycą, a także ze starczymi chorobami mózgu. Ryzyko urazów przy slow jogging jest niebywale minimalne, bo ćwiczenia są nieobciążające, więc sprawdzą się nawet u osób ze sporą nadwagą, a także u tych, które są osłabione stosowaniem diety, czy odczuwają spadek energii. Wiek, płeć, kondycja, gibkość – przy tej formie treningu to naprawdę nie ma najmniejszego znaczenia!

W czasie 7 km wolnego biegu możemy spalić 200-300 kalorii, taki sam wynik otrzymamy przy slow jogging, ale na krótszym dystansie 3,5-5 km w zależności od prędkości. To pokazuje, że również osoby odchudzające się będą zadowolone z efektów, jakie daje ten nietypowy trening stworzony w Japonii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *