kufle i butelki z piwem

Kreatyna a alkohol – czy takie połączenie może szkodzić?


Stosowanie suplementu w postaci kreatyny jest niezwykle popularne wśród osób, które trenują i to bez względu na poziom zaawansowania. Czy połączenie tego środka z alkoholem jest bezpieczne? Czy może nam zaszkodzić? Podpowiadamy!


Kreatyna a alkohol – działanie

Należy pamiętać, że alkohol spowalnia syntezę białek do mięśni, a więc ich regeneracja jest znacząco spowolniona, co więcej można zauważyć nawet brak ich wzrostu. Poza tym trunki z procentami mają pośrednie działanie na rozpad tkanek mięśniowych. Dzieje się tak głównie po szybkim spożyciu alkoholu następującym tuż po zakończeniu treningu.

Alkohol nie jest najlepszy dla naszego zdrowia. Powoduje, że:

  • tracimy cenne minerały
  • następuje odwodnienie organizmu
  • dostarczamy organizmowi pustych kalorii zarówno z alkoholu, jak i z przekąsek, które jemy w trakcie
  • utrudniamy prawidłową regenerację ciała po aktywności fizycznej
  • ograniczamy efektywność syntezy białek.

Spożywanie raz na jakiś czas trunków z procentami nie będzie aż tak szkodliwe, jak częste picie i to sporej dawki zwłaszcza po zakończonej aktywności fizycznej. Jeśli już decydujesz się na imprezę zakrapianą alkoholem to trzeba pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu (w trakcie spotkania, jak i po jego zakończeniu). Pomocne okażą się również pełnowartościowe posiłki, dzięki nim ciało szybciej wróci do formy. Warto też wziąć dodatkowe dawki witamin i mikroelementów, to zdecydowanie przyspieszy oczyszczanie organizmu. Dzięki tym trikom zmniejszysz szkodliwość alkoholu i co więcej w krótszym czasie pozbędziesz się procentów.

Koniecznie przeczytaj  Aminokwasy, których zapewne potrzebujesz

Kreatyna a alkohol – czy takie połączenie może szkodzić?

Warto wiedzieć, że alkohol neutralizuje pozytywny wpływ kreatyny. Wobec tego łączenie obu tych elementów nie ma najmniejszego sensu, bo nic nie da. Nawet zwiększenie dobowej dawki suplementu nie pomoże, co więcej może nam jeszcze bardziej pogorszyć sytuację, między innymi mocniej obciążyć i tak wycieńczoną po spożyciu procentów wątrobę.

Niestety, spożywanie alkoholu i suplementacja kreatyny to nie jest dobry miks. Najlepiej zrezygnować całkowicie z trunków z procentami, albo pić je sporadycznie tylko i wyłącznie w dni wolne od treningów. To pozwoli nieco zminimalizować szkody, a więc skutki takiej imprezy nie odbiją się aż tak bardzo na procesie budowania masy.

Wypiłem alkohol podczas stosowania kreatyny – co teraz?

Jeżeli nie jesteśmy profesjonalnymi sportowcami, to nie musimy aż tak bardzo się przejmować. Zależy jak bardzo chcemy osiągnąć określone efekty treningu. Wypicie dwóch piw podczas cyklu kreatynowego nie powinno przynieść żadnych negatywnych skutków. Jeżeli jednak szykuje się większa impreza z wysokoprocentowym alkoholem to zastanówmy się dwa razy zanim to zrobimy. W przypadku gdy jednak pójdziemy się napić to warto stosować się do kilku zasad, które pozwolą zminimalizować potencjalne straty.

  • Podczas imprezy regularnie się nawadniaj. Pij dużo wody lub soki, które pozwolą zminimalizować utratę wody na skutek picia alkoholu;
  • Zarówno przed jak i po imprezie zadbaj o pełnowartościowe posiłki, które pomogą się zregenerować;
  • W trakcie imprezy również zadbaj o to żeby regularnie coś przegryzać aby uzupełnić kalorie;
  • Przed i po imprezie zadbaj o suplementację witaminami i minerałami aby zminimalizować ich utratę podczas picia alkoholu. Odpowiednia ich dawka pomoże nam również szybciej stanąć na nogi.
Koniecznie przeczytaj  Gainer czy białko - co warto zastosować?

Nieważne czy jesteś amatorem czy profesjonalistą, trzeba mieć umiar w piciu alkoholu i raczej spożywać go w umiarkowanych ilościach. Nadmierne picie alkoholu prowadzi do bardzo wielu chorób, zarówno fizycznych jak i psychicznych. Wszystko jest dla ludzi, ale z pewnymi rzeczami trzeba po prostu uważać.

Czym jest kreatyna?

Kreatyna to organiczny związek chemiczny, który jest naturalnie syntezowany w organizmie człowieka. Głównymi magazynami tej substancji są ścięgna a przede wszystkim mięśnie. Niewielkie ilość kreatyny można znaleźć w również w wątrobie oraz nerkach. Zdecydowanie najwięcej kreatyny znajdziemy w mięsie, które jest jednym z podstawowych artykułów żywieniowych w diecie większości sportowców i jak widać to nie bez powodu. Pomimo to, ilość syntezowanej w ciele kreatyny jest dosyć niewielka i dodatkowa jej suplementacja pomaga w osiągnieciu lepszych wyników sportowych dzięki nasyceniu mięśni tą substancją.

Kreatyna – co trzeba o niej widzieć?

W każdym ciele są zapasy kreatyny, występuje ona głównie w mięśniach i w ścięgnach, mniejsze ilości są gromadzone w wątrobie oraz w nerkach. Jednak jeśli trenujemy potrzebujemy znacznie więcej tego składnika, sami możemy wyprodukować tylko około 2 gramy. Można próbować dostarczyć go z pożywienia (przede wszystkim z mięsa, czy z ryb), albo zdecydować się na suplementację – w formie tabletek, proszku lub płynu.

Kreatyna działa na zasadzie konwersji nieużytecznych cząstek ADP do energii – ATP. Właśnie wtedy pomaga fosfokreatyna, która konwertuje ADP do ATP.  Ten typ suplementu podnosi poziom fosforanu kreatyny w tkance mięśniowej.

Kreatyna ma pośredni wpływ na odrastanie uszkodzonych włókien mięśniowych po zakończonym treningu. Wobec tego, dzięki takiej suplementacji można stosować większe ciężary i poprzez to osiągać lepsze wyniki podczas regeneracji. Co więcej ten składnik wykazuje właściwości anaboliczne.

Koniecznie przeczytaj  Napój izotoniczny – czym jest, jak i kiedy go stosować?

Przyjmowanie kreatyny jest dla sportowców bardzo korzystne, ponieważ ten suplement pozwala nam:

  • zwiększyć siłę
  • poprawić wydolność oraz wytrzymałość
  • szybciej się regenerować
  • zaobserwować wzrost beztłuszczowej masy ciała.

Kreatyna uważana jest za substancję bezpieczną, ale trzeba dokładnie przestrzegać wytycznych dotyczących dawkowania. Niektórzy jednak odczuwają pewne skutki przyjmowania tego składnika, między innymi biegunki, skurcze mięśni, czy wzrost beztłuszczowej masy ciała (to wręcz pożądany skutek uboczny). Istnieją pewne przeciwwskazania do brania kreatyny, są to głównie choroby trzustki, wątroby oraz nerek.

Podsumowanie

Zbyt częste picie alkoholu jest szkodliwe zarówno dla sportowców jak i zwykłych ludzi. Łącząc picie alkoholu z suplementacją na pewno nie uzyskamy dobrych rezultatów a dodatkowo możemy poważnie zaszkodzić swojemu zdrowiu. Przykładowo poprzez uszkodzenie wątroby w skutek dużych dawek kreatyny i jednoczesnego, regularnego spożywania alkoholu. Zachęcamy do minimalizowania ilości alkoholu w swoim życiu, co zdecydowanie pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie oraz kondycję fizyczną.

Oceń ten artykuł!
[Ocena: Średnia: ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *