L-karnityna – co to jest? Działanie, dawkowanie i przeciwskazania


Suplementacja L-karnityny z roku na rok zyskuje coraz więcej zwolenników. Jakie ma działanie? Jakie są przeciwwskazania do stosowania tego środka? Dowiedź się wszystkiego o l-karnitynie i o jej wpływie na odchudzanie!


Co to jest L-karnityna?

L-karnityna jest aminokwasem występującym naturalnie w przyrodzie. Bierze ona udział w ochronie mitochondrialnej i metabolizmie energetycznym. Wytwarzana jest przez organizm człowieka w niewielkich ilościach, dodatkowo pozyskujemy ją z pożywienia. Często spotykaną praktyką jest wzbogacanie diety o produkty spożywcze zawierające L-karnitynę, na przykład będzie to sięganie po herbatę, drożdże, nabiał, mięso, czy grzyby, ewentualnie po suplementy.

L-karnityna – działanie

L-karnityna odgrywa bardzo ważną rolę w trakcie odchudzania. Usprawnia ona procesy metabolizmu tłuszczów poprzez zwiększenie beta-oksydacji kwasów tłuszczowych w mitochondriach. Ten suplement optymalizuje funkcjonowanie organizmu i usprawnia procesy regeneracji tkanki mięśniowej, a także skraca czas potrzebny na jej dokonanie.
Ten aminokwas wpływa na przyspieszenie spalania tkanki tłuszczowej oraz zwiększenie poziomu energii. ‚

Zastosowanie znajduje również w medycynie. Farmaceutyczna forma L-karnityny – ALCAR, jest powszechnie stosowanym środkiem, który przyspiesza pracę mózgu i wspiera układ nerwowy. Suplementacja tym produktem poprawia funkcjonowanie naczyń krwionośnych, dodatkowa zapobiega efektom starzenia.

Działanie l-karnityny na organizm człowieka:

  • wpływa na aktywność hormonów
  • nasila procesy spalania tkanki tłuszczowej
  • ma działanie przeciwutleniające
  • ma zdolności chelatowania
  • uczestniczy w metabolizmie lipidów.

L-karnityna – dawkowanie

Zalecane dawkowanie L-karnityny wynosi 0,3 do 1,9 mg na kilogram masy ciała. Ten suplement stosowany jest najczęściej przez osoby, które chcą pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Z jedzenia jesteśmy w stanie pozyskać około 75-80% dobowego zapotrzebowania. Niedobory można uzupełnić poprzez zmiany dietetyczne (w menu pojawi się więcej mięsa drobiowego, twarogu, maślanki, pieczarek) lub przez stosowanie suplementacji. L-karnityna jest dostępna w różnej formie, między innymi w herbatkach, odżywkach dla sportowców oraz w kapsułkach.

Jak stosować l-karnitynę?

W czasie odchudzania stosuje się L-karnitynę przed ćwiczeniami, albo wraz z posiłkiem. Porcja dawki oraz inne zalecenia przyjmowania zależą przede wszystkim od informacji znajdujących się na opakowaniu danego produktu zawierającego ten składnik. Zazwyczaj to 500-1000 mg na dobę, dobrze to podzielić na kilka mniejszych porcji i rozłożyć na cały dzień. Co ważne przyjmowanie l-karnitynyny wraz z węglowodanami zapewnia lepsze wchłanianie ten substancji.

Skutki uboczne zażywania L-karnityny

L-karnityna jest bezpiecznym środkiem, nie istnieją żadne przeciwwskazania do stosowania tego składnika. Choć rzadko mogą u niektórych wystąpić skutki uboczne stosowania l-karnityny, takie jak biegunka, bóle brzucha, czy też nudności. 

Skutki uboczne l-karnityny w skrócie:

  • biegunka;
  • ból brzucha;
  • nudności.

Efekty przyjmowana l-karnityny

Przyjmowanie l-karnityny polecane jest głównie dla osób na diecie wegetariańskiej, czy dla sportowców, którzy trenują sporty o charakterze wytrzymałościowym, na przykład dla biegaczy długodystansowców. Dzięki temu uzupełnią oni braki tego składnika. Poza tym aktywni ludzie zauważą efekty stosowania l-karnityny w postaci szybszej regeneracji organizmu po wzmożonym wysiłku, jak i wydłużenie samego treningu.

W przypadku osób, które chcą zgubić zbędne kilogramy konieczne jest wdrożenie racjonalnej diety oraz ruchu, a suplementacja l-karnityną będzie jedynie uzupełnieniem, której efekty objawią się w postaci wspomagania spalania tkanki tłuszczowej.

Efekty stosowania l-karnityny w skrócie:

  • zwiększenie wytrzymałości organizmu;
  • wydłużenie czasu treningu;
  • zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej.

Efekty stosowania l-karnityny po miesiącu zaczynają być widoczne, to głównie zwiększenie wydolności organizmu, opóźnienie zmęczenia potreningowego i wytwarzanie energii z tłuszczu. Z miesiąca na miesiąc widoczne efekty l-karnityny są coraz lepsze i pogłębiają się wraz z czasem.

Opinie użytkowników o l-karnitynie

Osoby stosujące L-karnitynę zazwyczaj mają pozytywne opinie o tym składniku, aczkolwiek zdarzają się i negatywne zdania na temat tego typu suplementacji. Opinie o l-karnitynie są podzielone lecz trzeba pamiętać, że preparat z L-karnityną działa dopiero, gdy stosujemy odpowiednią dietę i włączymy wysiłek fizyczny do naszego życia.  Sportowcy cenią ten produkt, bo podczas aktywności składnik zaczyna przynosić pożądane efekty. Nie zapominaj, że siedzący tryb życia i suplementacja nie są w stanie zredukować tkanki tłuszczowej.

A co Wy sądzicie o l-karnitynie? Czy kiedyś próbowaliście korzystać z tego suplementu? Dajcie znać w komentarzu!


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *