zen szen

Jaki żeń-szeń jest najwartościowszy? Który wybrać?


Popularna bylina w postaci żeń-szenia stała się ostatnio prawdziwym hitem. Znajdziemy ją w wielu suplementach, choć nie tylko. Który typ wybrać? Jakie ma właściwości? Sprawdź koniecznie wszystkie najważniejsze informacje o żeń-szeniu!


Co to jest żeń-szeń?

Za nazwą żeń-szeń kryje się bylina popularnego zioła występującego głównie w Azji. Należy ona do rodziny araliowatych, a więc bylin o zdrewniałych łodygach. Istnieje wiele odmian! W przypadku każdego żeń-szenia korzeń jest najcenniejszy. Wraz z wiekiem ta część jest bardziej rozgałęziona i większa z racji lepszego rozwinięcia. W smaku ten egzotyczny produkt jest gorzkawy oraz lekko słodki jednocześnie.

Żeń-szeń chiński występuje we wschodnich, zalesionych częściach Azji, choć można go znaleźć również w środkowych, a także w północnych obszarach Ameryki Północnej, wtedy nazywany jest żeń-szeniem amerykańskim.

Równie popularne są gatunki syberyjskie i japońskie, czy indyjskie. W zależności od typu mamy nieco inne substancje aktywne w odmiennej proporcji. Mimo wszystko łączy je silne działanie zdrowotne i to na wielu polach. W dalszej części artykułu znajdziesz więcej szczegółów. Tak naprawdę żeń-szeń jest to wręcz koreański lek na wszystko, nic dziwnego bowiem ma wiele dobroczynnych właściwości. Często spotykamy tę roślinę również pod innymi nazwami – gingseng, czy wszechlatek.

Właściwości żeń-szeniu – jakie są?

Jak już wspominaliśmy żeń-szeń ma liczne właściwości, bo działa w dość szerokim spektrum. Skrywa w sobie, między innymi witaminy – B1, B2, C i E, ponadto minerały, cukry, pierwiastki śladowe oraz panaksany i panaksynole. Jest tu ponad 200 substancji aktywnych, które nie występują w innych roślinach.

Żeń-szeń ma w sobie aktywną substancję, tak zwane ginsenozydy. Jest to składnik, który wpływa na układ krwionośny i immunologiczny, a także na walkę z grzybami oraz z wirusami. Wykazuje on bowiem silne działanie antyoksydacyjne.

Żeń-szeń ma liczne właściwości, między innymi:

  • wzmacniające
  • przeciwzapalne
  • przeciwnowotworowe
  • tonizacyjne
  • antyoksydacyjne
  • relaksujące
  • przeciwalergiczne
  • przeciwzakrzepowe
  • hipolipemiczne
  • łagodzące dolegliwości bólowe
  • zwiększające odporność
  • psychostymulacyjne.

Dzięki temu:

  • łagodzi objawy menopauzy
  • zwalcza stres
  • poprawia humor
  • łagodzi objawy klimakteryjne
  • poprawia funkcję mózgu
  • obniża poziom złego cholesterolu i cukru we krwi
  • zwalcza zmęczenie i znużenie
  • poprawia kondycję organizmu
  • wspomaga odchudzanie
  • pozytywnie wpływa na koncentrację.

Wiele badań naukowych potwierdziło, że żeń-szeń:

  • obniża stężenie glukozy we krwi, dlatego świetnie wspomaga leczenie cukrzycy
  • pomaga w zaburzeniach erekcji co może znacznie poprawić życie seksualne
  • poprawia funkcje poznawcze, dlatego mózg pracuje lepiej, a uczucie zmęczenia mimo długotrwałego wysiłku fizycznego nie jest duże
  • poprawia samopoczucie, jak i zmniejsza objawy depresji
  • zmniejsza stany zapalne po wysiłku, jak i bóle mięśniowe
  • jest antyoksydantem, dlatego też poprawia działanie mechanizmów antyoksydacyjnych, co więcej chroni limfocyty przed uszkodzeniem na skutek stresu antyoksydacyjnego.
Koniecznie przeczytaj  Jakie suplementy diety stosuje się najczęściej?

Zastosowania żeń-szeniu – do czego można go używać?

Żeń-szeń ma szerokie zastosowanie, od kosmetologii, po medycynę. W zależności od odmian byliny wykorzystuje się je w nieco innych celach. Tak naprawdę żeń-szeń ma wiele zastosowań, między innymi:

  • sprawdza się w strefie zaburzeń erekcji, ale powinien być wtedy regularnie suplementowy
  • poprawia funkcję mózgu
  • wspomaga leczenie cukrzycy
  • pomaga utrzymać poziom cukru we krwi na właściwym pułapie
  • wycisza
  • pomaga leczyć stany lękowe
  • pomaga w stanach chronicznego przemęczenia
  • zwalcza osteoporozę
  • pomaga w czasie menopauzy
  • odbudowuje komórki wątroby.

Sam żeń-szeń, tak samo jak preparaty złożone przyjmujemy według wytycznych producenta, czyli informacji znajdującej się na opakowaniu. Tu farmakologicznie na dobę dopuszcza się maksymalnie tylko 400 mg ekstraktu.

Nie musisz od razu decydować się na suplementacje tabletek, ponieważ żeń-szeń dostaniesz w formie surowej bądź suszonej. Wystarczy cienki plasterek gotować nad kąpielą wodną w porcelanowym naczyniu przez około 2-3 godziny. Potem napar się odcedza i wypija lekko ciepły. Co ważne przed i po nie spożywamy kawy, herbaty, rzepy oraz rzodkiewki, bo te produkty zmniejszają działanie środka!

Korzeń tej bulwy jest sprzedawany również jako proszek. Możesz przyrządzić z niego napar. Jak? 1 łyżeczkę proszku zalewasz wodą o temperaturze 95% i parzysz przez około 5-7 minut. Równie dobrze możesz dodać szczyptę do dań, ale nie można przekroczyć dziennej normy, a więc używamy maksymalnie do 2 g na dobę.

Kto powinien przyjmować żeń-szeń?

Niestety, ale żeń-szeń nie sprawdzi się u każdego mimo swoich cudownych właściwości. Niestety, ale istnieją pewne przeciwwskazania do jego zażywania. Mowa tutaj, między innymi o:

  • ciąży
  • karmieniu piersią

poza tym nie zaleca się tego środka dla:

  • dzieci, bo dopuszczalny jest po ukończeniu 18 lat
  • w czasie gorączki i stanów zapalnych
  • osób, które przyjmują leki sterydowe, a także inhibitory MAO
  • osób, które mają dolegliwości, takie jak bezsenność, kołatanie serca, czy dychawica oskrzelowa.

Żeń-szeń jest tylko dla osób pełnoletnich! Jeśli przyjmujemy jakieś leki koniecznie trzeba skonsultować suplementacje z lekarzem, aby zapobiec komplikacjom, jak i powikłaniom. Należy pamiętać iż żeń-szeń powoduje, że ciśnienie krwi wzrasta, dlatego też może potęgować występowanie hipoglikemii, do tego wywoływać krwawienie z dróg rodnych u kobiet w czasie menopauzy, a także podwyższa to ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II. Nie można w żadnym wypadku tego roślinnego środka łączyć z lekami na krzepliwość krwi. Wobec tego nie będzie to dobra opcja dla ludzi, którzy mają z tym problem.

Koniecznie przeczytaj  Ranking - 5 najlepszych suplementów na masę 2019

Żeń-szeń mogą przyjmować osoby, które chcą:

  • złagodzić stres
  • poprawić sobie humor
  • dodać sobie energii i witalności
  • odmłodzić się
  • poprawić pamięć
  • uregulować poziom cukru we krwi
  • wspomóc odporność
  • ochronić się przed nowotworem
  • zmniejszyć niepokój oraz depresję.

W przypadku panów żeń-szeń działa, jak naturalna Viagra. Dlaczego? Korzystnie wpływa na libido, poza tym poprawia funkcje seksualne zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet. Uważany jest również za afrodyzjak.

Sportowcy wybierają żeń-szeń, dlatego że:

  • zapobiega osteoporozie
  • chroni wątrobę
  • obniża poziom cukru we krwi
  • pomaga się szybciej zregenerować
  • zmniejsza dolegliwości bólowe mięśni.

Jaki żeń-szeń jest najwartościowszy? Jaki wybrać?

Wiele osób zastanawia się, jaki żeń-szeń jest najwartościowszy. Postaw na syberyjski bądź na indyjski. Wariant syberyjski to inaczej eleuterokok kolczasty. Ciekawostką jest, że to nie typowa odmiana żeń-szenia, a ma tylko jedynie zbliżone działanie oraz właściwości co tradycyjna bulwa. Natomiast typ indyjski nazywany jest ashwagandą i również tu zastosowanie jest podobne.

W przypadku suplementacji żeń-szeniem kierujemy się głównie składem produktu. Szukajmy zatem wyciągów standaryzowanych, które zapewniają wysoką jakość. Na początku poleca się przyjmować środek z mniejszym stężeniem, bo nie wiemy, jak organizm na niego zareaguje. Dopiero po pewnym okresie można podnieść dawkę.

Jaki żeń-szeń jest najwartościowszy? Przede wszystkim ten, który ma najważniejszy składnik, a więc ginsenozyd. Dobrym pomysłem są również warianty posiadające w sobie miks kilku odmian tej roślinny, jak i te uzupełnione zestawem witamin, dzięki temu suplementacja będzie kompleksowana. Na rynku jest wiele preparatów na bazie żeń-szeniu, więc jest w czym wybierać!

Mimo iż żeń-szeń pochodzi z natury podobnie, jak inne zioła nie powinien być używamy bezmyślnie. Wybieramy sprawdzone preparaty, poza tym obserwujemy reakcje ciała. Mogą się bowiem pojawić reakcje niepożądane, takie jak:

  • nudności
  • wymioty
  • biegunka
  • złe samopoczucie
  • bóle głowy
  • senność.

Kuracja takim suplementem nie może przekraczać 2-3 miesięcy,0,, potem konieczna jest przerwa. Dawka wynosi około 0,5-2 grama na dobę, aczkolwiek dużo zależy od konkretnego produktu i od wskazań samego producenta. Według medycyny chińskiej żeń-szeń zaleca się suplementować w okresie wiosennym i jesiennych, a więc dwa razy do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *