biegacze w trakcie maratonu

Maraton – ile km ma bieg maratoński?


Spora część ludzi zastanawia się ile km ma bieg maratoński. Ty również nie masz pojęcia ile wynosi taka trasa? Spokojnie, w naszym artykule znajdziesz odpowiedź!


Ile kilometrów ma maraton i dlaczego akurat tyle?

Słowo maraton wywodzi się od nazwy miejscowości znajdującej się w Grecji. Towarzyszy temu pewna legenda, ponieważ po bitwie Greków z Persami pod Maratonem dostrzeżono, że armia perska kierowała się w kierunku bezbronnych w tamtej chwili Aten. Właśnie wtedy żołnierze greccy rozpoczęli bieg, by ustrzec miasto przed atakiem. Dystans wynosił  niecałe 40 km.

Obecnie maraton jest to dystans wynoszący 42,195 km. Dlaczego akurat taka liczba? Kiedyś ten odcinek miał mniej, bo tylko 40 km, ale podczas igrzysk odbywających się w Londynie z racji miejsca, w którym siedział król Anglii trzeba było przesunąć metę o dodatkowe 2,195 km. Po dziś uznaje się właśnie wydłużoną trasę 42,195 km za maraton.

Maratony – ile km mają różne rodzaje maratonów?

Istnieje aż kilka typów tras biegowych. Co ciekawe maraton nie jest najdłuższym wariantem ze wszystkich, ponieważ utramaratony mają więcej km – jest to 50 bądź 100 km, albo 100 mil, czy też trwają aż 24 godziny. Dużo krótsze są za to półmaratony. W tym wypadku trasa ma 21 km, poza tym znajdziemy jeszcze biegi na 5 i 10 km. To pokazuje, że fan joggingu ma sporo możliwości na sprawdzenie siebie.

Koniecznie przeczytaj  Jak biegać szybciej? 5 sposobów na szybsze bieganie

Przygotowania do maratonu – jak zacząć?

Maraton nie jest łatwym wyzwaniem i wymaga dużo pracy. Przygotowywanie do tak długiego odcinka biegu wymaga przede wszystkim konsultacji lekarskiej, aby wykluczyć wszystkie ewentualne przeciwwskazania. Poza tym musimy mieć dobry plan treningowy, właściwą dietę oraz sporo determinacji.

Przygotowania do maratonu najlepiej rozpisać na dłuższy czas. Trzeba zaczynać małymi krokami i stopniowo zwiększać wysiłek, w ten sposób uda się uniknąć kontuzji oraz urazów. Co więcej naszemu ciału będzie prościej zwiększać trudność niż od razu rzucić się na głęboką wodę. Systematycznie wydłużasz odległość, poza tym w międzyczasie pracujesz nad techniką oraz nad poprawieniem swojej wytrzymałości.

Jak przygotować się do udziału w maratonie? Przede wszystkim:

  • trenuj regularnie 4-5 razy w tygodniu
  • w ciągu tygodnia przynajmniej jeden trening powinien trwać 1,5 godziny
  • ćwicz wolny bieg
  • ćwicz na różnych trasach.
Koniecznie przeczytaj  Jaki żel energetyczny wybrać dla biegacza na maraton?

Około miesiąc systematycznych treningów da już dobre podstawy do udziału w długim biegu. Zanim przystąpisz do maratonu spróbuj swoich sił na krótszych odcinkach, a więc postaw, na przykład  na półmaraton. To pozwoli Ci sprawdzić swoje przygotowanie oraz nabrać doświadczenia w startowaniu na tego typu imprezach.

Co przyda Ci się podczas biegu na maratonie?

Maraton trwa różnie, bo wszystko zależy od osoby. Jednak ten dystans można pokonać w przeciągu 2-4 godzin. Zdarza się i tak, że wytrawni zawodnicy są w stanie przebiec 42,195 km poniżej 2 godzin.

Nie da się ukryć, że maraton trochę trwa, więc podczas biegu przyda nam się przede wszystkim praktyczny strój zapewniający swobodę ruchu oraz maksimum wygody. Stawiaj na nowoczesne tkaniny, które dobrze odprowadzają wilgoć. Sportowe buty to podstawa! Obuwie musi nieść nasze nogi przez wiele kilometrów, a więc koniecznie powinno być sprawdzone wcześniej, by w trakcie joggingu nie okazało się, że właśnie przez ten dodatek musimy przerwać udział w maratonie.

Koniecznie przeczytaj  Jakie buty do biegania?

Podczas biegu warunki pogodowe mogą się zmieniać. Maratończyk powinien mieć ze sobą czapkę z daszkiem, która ochroni przed palącym słońcem, jak i przed opadami atmosferycznymi. Przydadzą się również dobrej jakości okulary przeciwsłoneczne wyposażone w odpowiednie filtry.

Profesjonalne maratony zapewniają nam wsparcie na trasie, a zatem mamy punkty z wodą, czy z przekąskami. Ciało podczas tak długiego biegu jest narażone na mocny wysiłek, a  dostęp do napojów jest niezbędny. Warto czasami zabrać mały plecak, do którego włożymy najpotrzebniejsze drobiazgi oraz żele energetyczne. Znajdziemy również funkcjonalne kamizelki z dużą ilością kieszonek, które mogą nam zastąpić torbę na plecy.

Oceń ten artykuł!
[Ocena: Średnia: ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *