biegacz pije napoj izotoniczny

Napój izotoniczny – czym jest, jak i kiedy go stosować?


Napoje izotoniczne doskonale sprawdzają się jako uzupełnienie niezbędnych składników mineralnych oraz witamin w trakcie wysiłku fizycznego. Ich dostarczenie pozwala na przedłużenie wysiłku fizycznego oraz zabezpieczenie mięśni przed utratą ważnych witamin i minerałów. Napój izotoniczny przydaje się zarówno sportowcom jak i amatorom. Warto z niego korzystać, szczególnie w trakcie wysiłku fizycznego. 


Co to jest izotonik?

Napój izotoniczny jest to płyn, którego ciśnienie osmotyczne (osmolalność) jest jednakowe jak we wnętrzu naszego organizmu. Napoje izotoniczne doskonale nawadniają organizm i uzupełniają w niezbędne do funkcjonowania węglowodany, witaminy oraz minerały. Główną zaletą napojów izotonicznych jest błyskawiczne przyswajanie go przez organizm. Jest to spowodowane niemal jednakowym ciśnieniem osmotycznym płynu w stosunku do wnętrza organizmu.

Oprócz napojów izotonicznych możemy wyróżnić również dwa inne rodzaje – hipotoniczne oraz hipertoniczne. Przykładem napoju hipotonicznego jest woda a  z kolei hipertonicznego sok pomarańczowy. Napoje hipotoniczne są szybko wchłanianie, ale nie uzupełniają braków substancji odżywczych. Z kolei hipertoniczne to zawierają więcej substancji odżywczych, ale nie stanowią dobrego napoju nawadniającego w czasie treningu.

Jakie właściwości ma napój izotoniczny?

Napoje izotoniczne sprawdzają się podczas treningów jako doskonałe nawodnienie organizmu oraz uzupełnienie niezbędnych mikroelementów (sód, potas oraz magnez) i węglowodanów. Napój izotoniczny można wykorzystywać podczas każdego rodzaj treningu, czy to na siłowni, na rowerze lub podczas treningu na bieżni. Jego ogromną zaletą jest szybkie wchłanianie się z przewodu pokarmowego do organizmu i momentalne uzupełnienie niezbędnych substancji odżywczych.

Stałe ich uzupełnianie w trakcie długotrwałych wysiłków jest kluczowym elementem, który pozwala na przedłużenie treningu i dotrwanie do jego końca oraz wspomaga regenerację powysiłkową. Dodatkowo zapewniają poprawne funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego oraz układu nerwowego.

Właściwości napoju izotonicznego w skrócie:

  • nawodnienie organizmu;
  • uzupełnienie mikroelementów zapewniających poprawną pracę mięśni;
  • uzupełnienie utraconych podczas treningu węglowodanów;
  • regulacja układu sercowo-naczyniowego;
  • regulacja układu nerwowego.

Jakie jest skład napoju izotonicznego?

Napoje izotoniczne składają się przede wszystkim z wody, który została uzupełniona o węglowodany oraz mikroelementy. Izotoniki zostały stworzone w ten sposób aby błyskawicznie gasić pragnienie oraz uzupełniać niezbędne składniki. Węglowodany zapewniają więcej energii pozwalających na ukończenie treningu na pełnej intensywności.

Ważnymi składnikami każdego izotonika są minerały, które zapewniają równowagę elektrolitów w organizmie. Jest to między innymi sód, który gwarantuje poprawnie przyswajanie wody z izotonika oraz pozwala utrzymać poprawną temperaturę ciała podczas wysiłku. Drugim ważnym składnikiem jest potas zapewniający poprawny przebieg wielu procesów związanych z pracą mięśni oraz układu nerwowego. W tych procesach biorą udział również magnez i wapń, które są zawarte w większości izotoników.

Składniki napojów izotonicznych w skrócie:

  • woda
  • węglowodany proste (glukoza, fruktoza, maltoza, sacharoza czy malodekstryny)
  • mikroelementy (sód, magnez, wapń, magnes, potas i inne)
  • witaminy

Kto powinien korzystać z napojów izotonicznych?

Napoje izotoniczne zazwyczaj stosuje podczas treningu, który trwa więcej niż jedną godzinę a szczególnie w przypadku biegów, pływania, jazdy na rowerze czy aerobiku. Po tym czasie należy uzupełnić elektrolity oraz węglowodany, które znajdziemy właśnie w napoju izotonicznym. Wysiłek trwający powyżej godziny naraża organizm na odwodnienie oraz różne niedobory, które powinny być uzupełniane właśnie za pomocą napoju izotonicznego, który pozwoli na utrzymanie odpowiedniej intensywności wysiłku aż do końca treningu.

Napój izotoniczny to nieodłączna część żywienia każdego maratończyka. Każdy z biegaczy powinien zostać zaopatrzony w taki napój, który pozwala zachować organizm w odpowiedniej formie aż do końca biegu.

Podczas wysiłku fizycznego trwającego do godziny wystarczy nawadniać organizm zwykłą wodą.

W trakcie treningów odchudzających trwających do godziny należy pamiętać aby NIE STOSOWAĆ napojów izotonicznych. Węglowodany zawarte w izotoniku będą wykorzystywane przez organizm, który powinien korzystać ze zgromadzonej tkanki tłuszczowej. Takim osobom polecamy na korzystanie ze zwykłej wody mineralnej.

Czy izotoniki są zdrowe?

Napój izotoniczny zawiera dużo witamin, minerałów oraz niewielką porcję węglowodanów. Nie można mylić napoju izotonicznego z napojem energetycznym, który zawiera bardzo dużo cukru i jego głównym celem jest pobudzenie organizmu. Izotonik uzupełnia niedobory witamin oraz minerałów, więc na pewno można ocenić go jako prozdrowotny i na pewno lepszy niż energetyk. Mogą go pić zarówno sportowcy podczas treningów jak i osoby, które obawiają się niedoborów i chcą je po prostu uzupełnić. Jednym zdaniem można powiedzieć, że izotoniki są zdrowe i na pewno nie grożą nam żadne skutki uboczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *