mezczyzna trenuje spinning

Spinning – na czym polega ten trening? Efekty oraz plan treningu


Szukasz naprawdę dynamicznego treningu, który wzmocni Twój organizm i wymodeluje sylwetkę? Postaw na spinning! Na czym polega? Jakie daje efekty? Jak wygląda plan treningu? Sprawdź wszystkie informacje o tej wciąż mało popularnej formie aktywności!


Na czym polega spinning?

Pod nazwą spinning kryje się dynamiczna forma treningu aerobowego, która przypomina jazdę na rowerze. Jednak tu ćwiczymy w pomieszczeniu i na specjalnym sprzęcie – rowerku spinningowym. Kolejną ważną równicą jest fakt iż zajęcia odbywają się zawsze w grupie pod czujnym okiem trenera. Obowiązkowo w tle pojawia się motywacyjna muzyka, która jednocześnie nadaje rytm ćwiczeniom. 

Spinning zadebiutował w latach 90-tych i pierwotnie był wersją treningową dla kolarzy. Dzięki temu programowi mogli oni rozwijać swoje umiejętności bez względu na warunki atmosferyczne. Z czasem popularność rosła, obecnie wiele klubów fitness ma w swojej ofercie propozycje takich zajęć. 

Trening spinning to opcja dla każdego niezależnie od wieku oraz od kondycji fizycznej. Regulacja oporu sprawia, że uda się dopasować sprzęt do intensywności wysiłku każdego uczestnika zajęć indywidualnie. Ryzyko pojawienia się kontuzji jest niewielkie, dlatego że instruktor cały czas czuwa nad prawidłową techniką i zachowaniem odpowiedniej postawy ciała. 

Spinning – jak wygląda sesja treningowa?

Trening na rowerku spinningowym składa się z 3 części. Zaczynasz standardowo od krótkiej rozgrzewki. Dzięki takiemu wstępowi przygotujesz ciało do wysiłku, a także popracujesz nad oddechem. Dopiero potem przechodzisz do „jazdy” na rowerku spinningowym. Trasa jest różna, mogą być w niej podjazdy, proste odcinki, jak i interwały. Wszystko zależy od trenera jaki program dla nas wybierze. Na samym końcu zwalniamy rytm, czyli wolno pedałujemy. Finałem będzie rozciąganie ciała. 

Podział treningu spinningowego:

  • trening regeneracyjny – tutaj tętno maksymalne na poziomie 0-50%. Pojawia się spokojna jazda, która pozwala zregenerować się mięśniom po wysiłku.
  • trening wytrzymałościowy – tutaj tętno maksymalne utrzymuje się na poziomie 50-65%. Przy takim właśnie większym obciążeniu tkanka tłuszczowa spada.
  • trening siłowy – tutaj tętno maksymalne na poziomie 75-85%. Stały rytm na dużym oporze powoduje, że rozwijamy mięśnie, do tego zwiększamy wydajność układu sercowo-naczyniowego. 
  • interwały – tutaj tętno maksymalne na poziomie 65-92%. Naprzemiennie zmieniasz tępo z wolnego na szybsze i odwrotnie. To doskonały sposób na pobudzenie spalania tkanki tłuszczowej.
  • trening wyścigowy – tutaj tętno maksymalne na poziomie 80-92%. To opcja dla prawdziwych twardzieli, bo pracujesz na największych obrotach i wysiłek jest ogromny. 

Jak zacząć trenować spinning?

Aby przystąpić do treningów musisz mieć specjalny rowerek spinningowy. Zapewnia on lepszą stabilność niż model stacjonarny, poza tym jest dużo masywniejszy i ma pokaźnych rozmiarów koła. To powoduje, że bardzo przypomina swoim designem rower do jazdy w plenerze. Specjalny kształt pedałów, z tak zwanymi „noskami” i rączki z długimi rogami ułatwiają wykonywanie ćwiczeń. Dowolnie możesz zmieniać ułożenie dłoni, wobec tego angażując kolejne partie mięśni. 

Dobrze na samym początku zapisać się na zajęcia, aby poznać spinning od strony technicznej. Trener w czasie zajęć kontroluje wszystko i na bieżąco udziela praktycznych wskazówek. Nie trzeba martwić się także o sprzęt, bo jest dostępny na miejscu. Do tego otoczenie grupy jest świetną motywacją do działania!

Jakie efekty dla organizmu przynosi spinning?

Efekty spinningu niezaprzeczalnie wpływają pozytywnie na cały organizm, a co za tym idzie:

  • poprawisz kondycję
  • wzmocnisz wydolność organizmu
  • zredukujesz tkankę tłuszczową
  • ujędrnisz skórę
  • poprawisz samopoczucie
  • wzmocnisz mięśnie – brzucha, ud i pośladków.

Spinning działa na całe ciało oraz poprawia samopoczucie. W ciągu godzinnego treningu możemy spalić około 900 kcal. Podczas ćwiczeń na rowerku pozbędziesz się napięcia stresowego i rozładujesz emocje. 

Pamiętaj jednak, że rezultaty jakie osiągniesz zależą od systematyczności ćwiczeń, diety, a także od Twojego metabolizmu. Na początku trenuj 45 minut, jednak z czasem zwiększaj ten czas a efekty przyjdą same. Warto dodać do tego suplementacje oraz odpowiednio zbilansowany jadłospis, a oczekiwane efekty przyjdą szybciej. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *