usmiechnieta kobieta biega

Zdrowe bieganie – jak dbać o swój organizm?


Bieganie to jedna z najpopularniejszych dyscyplin w ostatnich latach, która z każdym sezonem zwiększa grono swoich zwolenników. Nic w tym dziwnego, bowiem jest to sport, który nie wymaga dużych nakładów finansowych czy specjalnego przygotowania, a dodatkowo pomaga zrzucić zbędne kilogramy i zadbać o swoje zdrowie.


Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Osoby początkujące, które chcą spróbować swoich sił w bieganiu, powinny pamiętać o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze: należy znaleźć sobie takie miejsce do biegania, którego nawierzchnia nie będzie nadmiernie obciążała stawów np. ścieżki leśne lub bieżnia lekkoatletyczna. Po drugie: przed bieganiem potrzebna jest porządna rozgrzewka, która przygotuje mięśnie i stawy do wysiłku, inaczej zwiększa się ryzyko powstania kontuzji. Po trzecie: przed bieganiem warto zjeść lekkostrawny posiłek, który dostarczy odpowiedniej ilości kalorii i pozwoli cieszyć się efektywnym treningiem.

Gdzie biegać?

Rozpoczynając swoją przygodę z bieganiem, warto skorzystać z portali społecznościowych, na których można poszukać grup biegaczy trenujących w naszym regionie. Oni z pewnością podpowiedzą ciekawe trasy i doradzą, gdzie udać się na pierwszy trening. Bardzo dobre nawierzchnie do biegania znajdziemy w dużych miastach, które najczęściej rozciągają się w miejskich parkach. Natomiast dla osób, którym przeszkadzają nie zawsze idealne warunki atmosferyczne, poleca się bieżnię mechaniczną, dostępną np. w strefie fitness na siłowniach.

Koniecznie przeczytaj  Rozgrzewka przed bieganiem - 10 najważniejszych ćwiczeń

W co się zaopatrzyć?

Dla biegacza zdecydowanie najważniejsze jest obuwie. To ono jedyne ma styczność z nawierzchnią i odpowiada za przenoszenie drgań na układ kostno-stawowy. Z tego powodu przy jego wyborze należy przede wszystkim kierować się odpowiednim dopasowaniem do stopy, amortyzacją, elastycznością, lekkością i przewiewnością. Dodatkowo obuwie powinno być dostosowane do podłoża, po jakim zamierzamy biegać, naszych celów i oczekiwania względem treningów.

Na co uważać?

Bieganie, jak każda inna dyscyplina sportu, może wiązać się z kontuzjami i urazami. Najczęściej są one wynikiem przeciążenia układu ruchu i dotyczą kończyn dolnych. Do najpopularniejszych zalicza się tu:

  • zapalenie ścięgna Achillesa,
  • zapalenie rozcięgna podeszwowego,
  • zespół pasma biodrowo-piszczelowego,
  • tzw. kolano biegacza.

Oprócz tego wyróżnia się zwichnięcia i skręcenia stawów, a także złamania, które mogą skutkować unieruchomieniem kończyny, a następnie długotrwałą rehabilitacją.

Koniecznie przeczytaj  Jakie efekty daje bieganie?

Jak sobie radzić z bólem w przypadku kontuzji?

Zdecydowanie najczęstszym problemem, z którym zmagają się sportowcy, jest ból towarzyszący kontuzji. W takim przypadku leczenie zwykle odbywa się przy pomocy środków o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym, które są zalecane do objawowego zwalczania bólu w układzie mięśniowym i kostno-stawowym. Dlatego w takich sytuacjach doskonale sprawdzą się tabletki zawierające deksketoprofen, który należy do niesteroidowych leków przeciwzapalnych i dzięki zdolności do hamowania aktywności enzymów z grupy COX-1 i COX-2 skutecznie trafia w źródło bólu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *