koreanka na diecie

Dieta K-POP (koreańska) – zasady, efekty i tygodniowy jadłospis


Kuracje odchudzające są przeróżne. Niektóre to monodiety, inne natomiast są inspirowane kuchnią danego kraju. Dieta zwana K-POP inaczej koreańska to w ostatnim czasie prawdziwy hit. Czym się wyróżnia? Jakie efekty daje? Jak wygląda przykładowy jadłospis? W naszym artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje o kuracji pod tajemniczą nazwą K-POP!


Dieta koreańskich gwiazd K-POP – na czym polega?

Dieta K-POP to kuracja odchudzająca inspirowana kuchnią koreańską, wobec tego dominują tu oczywiście smaki ostre oraz słone. Mamy tutaj pewne zalecenia, których musimy przestrzegać oraz zakazy. Plusem jest to, że do wyboru jest aż kilka wersji tej kuracji, między innymi wegetariańska, wegańska, czy mięsna. Niestety, pojawiają się również wyniszczające głodówki i bardzo rygorystyczne typy. Zamiast nich lepiej postawić na dobrze zbilansowane menu, ale inspirowane kuchnią koreańską.

Nine Muses, Kang Sora, Raina – to tylko kilka znanych osobistości, czyli wielkich fanów kuracji odchudzającej K-POP. Dieta koreańskich gwiazd szturmem dostała się do innych krajów i również tam stała się wielkim przebojem. Ważne jest jednak wybranie dobrze zbilansowanego menu, a nie typowej głodówki. Dzięki temu możemy spodziewać się pozytywnych efektów, które zostaną z nami na długo.

Podstawowe założenie diety koreańskiej K-POP

Bezapelacyjnie dieta koreańska wyróżnia się na tle innych propozycji. Pomaga nam systematycznie zmieniać nawyki żywieniowe i poznać zupełnie nowe, orientalne smaki. Na czym dokładnie polega? Diety koreańskich idolek, czyli K-POP stosuje się wyłącznie kilka dni, maksymalnie można przedłużyć tylko do tygodnia. W zależności od opcji są pewne mniejsze lub większe rozbieżności. Najczęściej zjadamy 3 posiłki na dobę. Menu jest zrównoważone, choć:

  • nie spożywamy nabiału oraz pszenicy
  • jemy dużo warzyw oraz zup – pikantnych, ale lekkostrawnych
  • zapominamy o wszelkiego rodzaju przekąskach
  • ograniczamy spożywanie tłuszczu oraz cukru, ewentualnie niwelujemy do minimum
  • rafinowany cukier jest zakazany.

Główną zasadą diety koreańskiej jest ograniczenie ilości, jak i kaloryczności dań.  Stopniowo obniżamy wielkość porcji do chwili kiedy dojdziemy do oczekiwanego pułapu, który spowoduje utratę wagi. Co ważne, nie ma tu ścisłych wytycznych w tej kwestii. W niektórych wariantach pojawia się niska wartość wynosząca tylko 1500 kcal. Silny nacisk kładzie się w tej kuracji również na aktywność fizyczną. Zaleca się wykonywać specjalne treningi K-POP, aczkolwiek można je zastąpić klasycznym cardio. Przynajmniej godzina ruchu raz dziennie to konieczność!

  Dieta wegańska - czy jest zdrowa? Zasady diety wegańskiej

Zalety i wady diety koreańskiej

K-POP to dieta niskokaloryczna bazująca na tradycyjnej kuchni Dalekiego Wschodu. Tak, jak każda inna kuracja ma swoje zalety oraz wady. Plusem będzie tutaj fakt, iż:

  • wspomaga metabolizm
  • nie pojawiają się napady głodu, bo to kuracja wysokobłonnikowa
  • motywuje do regularnego ruchu
  • wyklucza z jadłospisu cukier i tłuszcz
  • wyklucza żywność wysokoprzetworzoną
  • spożywamy kiszonki, które są pełne wartości odżywczych.

To wszystko powoduje, że waga spada, poza tym zwiększamy ilość pożytecznych bakterii w jelitach, podkręcamy metabolizm, wspomagamy trawienie, a także eliminujemy nabiał, dzięki temu stan skóry może się znacząco poprawić. Ta kuracja odchudzająca może pozytywnie wpłynąć na leczenie niektórych schorzeń, na przykład atopowego zapalenia skóry.

Natomiast wadą diety koreańskiej jest to, że:

  • niektórzy nie są w stanie wytrwać tylko na 3 posiłkach dziennie
  • smak potraw bez soli i cukru może wielu nie odpowiadać
  • potrawy z kuchni koreańskiej są niekiedy pracochłonne
  • restrykcyjna wersja może być niebezpieczna dla naszego zdrowia
  • niskie spożycie mięsa dla wielu jest niewystarczające.

Dieta koreańska w zależności od wariantu ma inne plusy i minusy. Najwięcej wad powoduje restrykcyjna wersja, która przypomina głodówkę oraz ta długo stosowana.  Dlaczego? Szybko możemy spodziewać się efektu jo-jo w przeciwieństwie do dobrze zbilansowanej odmiany, która daje tylko niewielkie ryzyko powrotu utraconych kilogramów.

Dieta koreańska – przeciwwskazania

Dieta odchudzająca typu K-POP polecana jest głównie dla osób, które mają nadwagę lub otyłość. Nie będzie to dobra opcja dla wszystkich, a to ze względu na niską ilość kalorii oraz pewne wyraźne ograniczenia w menu. Kto nie powinien się decydować na kurację inspirowaną kuchnią Dalekiego Wschodu? Niestety, ale dieta koreańska nie jest odpowiednia dla każdego. Zdecydowanym przeciwwskazaniem będzie tutaj:

  • cukrzyca
  • każda choroba przewlekła
  • problemy hormonalne
  • zaburzenia psychiczne
  • zaburzenia odżywiania, czyli anoreksja i bulimia
  • choroby wątroby, jelit, nerek lub żołądka
  • karmienie piersią
  • ciąża.

Nie poleca się K-POP dla osób starszych, a także dla dzieci, bo oni potrzebują zupełnie innego modelu żywienia. Pamiętaj, aby przed każdą kuracją odchudzającą skonsultować się z lekarzem bądź z dietetykiem.

Dieta K-POP (koreańska) – jakie daje efekty?

Trzeba pamiętać, że koreańska kuchnia jest bardzo zdrowa. Spożywanie dużej dawki warzyw dostarcza spore ilości błonnika, a ten składnik pozytywnie wpływa na metabolizm. Co więcej, roślinne produkty chronią przed wieloma chorobami przewlekłymi. Co jeszcze zyskujesz? Zauważysz również poprawę stanu skóry, zwłaszcza gdy masz problem z trądzikiem. Największym efektem jednak jest spadek masy ciała oraz wyraźne zwężenie obwodów.

  Ile białka dziennie powinniście jeść?

Efekty w diecie koreańskiej w dużym stopniu zależą od tego ile trwa kuracja. Na wynik wpływa również odmiana, poza tym nasza samodyscyplina, bo zmiany w nawykach żywieniowych są dość spore.

Dieta K-POP – jadłospis

Koreańska dieta nie jest skomplikowana. Spożywamy głównie owoce morza, ryż, makaron ryżowy, a także ryby, do tego jaja i mięso, choć w małych ilościach. Źródłem białka u wegetarian i wegan będzie tofu, boczniaki oraz grzyby shiitake. Dopuszcza się wszystkie rodzaje warzyw oraz owoców w każdej postaci, od surowej, po gotowaną. To daje nam spore możliwości przy tworzeniu dań. Kluczem kuracji jest jednak kimchi, czyli popularne koreańskie danie składające się z fermentowanych bądź kiszonych warzyw. Niezwykły charakter nadają im przyprawy, takie jak czosnek, imbir oraz sos rybny. Można samodzielnie przygotować tego typu przekąskę, albo kupić gotowe warianty. Co jeszcze zawiera dieta K-POP? Pojawiają się również warzywne zupy, które są bardzo lekkie, sycące o wyraźnej nutce orientalnej. Ponadto pijesz sporo płynów około 2-3 litry wody na dobę. Dopuszcza się również herbaty i ziołowe napary. Dobrym pomysłem są także owocowe soki, najlepiej świeżo wyciskane.

Podczas tej kuracji sami możemy wybierać co jemy, ale musimy pamiętać o głównych zasadach. Bazą posiłków są przede wszystkim warzywa, czyli bogactwo błonnika. Wybierz też kimchi, ponieważ obniża ciśnienie krwi, poziom cholesterolu oraz poziom cukru. Dodatkowo pozytywnie wpływa na florę bakteryjną jelit. Dopuszcza się ziarna, wszystkie oprócz pszenicy, a pieczywo jest ciemne i w naprawdę niewielkich dawkach.

Dieta koreańska bazuje na tradycyjnych smakach, czyli na dużej dawce ryżu, warzyw oraz zup. Egzotyczne potrawy bez najmniejszego problemu powtórzysz we własnej kuchni. Typowe dania z tej części świata pozwalają zapomnieć o uczuciu głodu, a to duży plus.

Tygodniowa dieta koreańska – rozpiska na tydzień

W zależności od tego na jaki typ diety K-POP się zdecydujemy nasze menu będzie nieco inne. Wybierz odpowiednią wersję dla siebie, a więc wegetariańską, wegańską lub mięsną. Trzymasz się jednak zawsze 3 posiłków i mocno ograniczasz ilość spożytych kalorii. Pamiętasz ponadto o odpowiednim nawodnieniu organizmu.

  Ile kalorii ma sushi? Wartości odżywcze i właściwości

Koreańska dieta odchudzająca – przykładowe menu na 7 dni może wyglądać tak:

Poniedziałek

  • śniadanie – tost z pieczywa ciemnego plus 150 g sałatki z tartej marchewki
  • obiad – kromka chleba, do tego 200 g warzywnej sałatki i szklanka soku z jabłek
  • kolacja – 250 g grzybów podane z 1 ugotowanym ziemniakiem

Wtorek

  • śniadanie – 2 dowolne owoce, kromka ciemnego pieczywa i sok z jabłek
  • obiad – ryż z jabłkiem, poza tym 300 g szparagów oraz niewielki kawałek pieczywa
  • kolacja – 200 g ugotowanej ryby oraz 2 zapiekane ziemniaki i kimchi.

Środa

  • śniadanie – 200 g sałatki z owoców, do tego szklanka soku pomarańczowy
  • obiad – 250 g szparagów, 150 g sałatki z kapusty oraz niewielki kawałek chleba
  • kolacja – 100 g ryżu i połówka grejpfruta.

Czwartek

  • śniadanie – słodki ziemniak i 200 g gotowanej piersi z kurczaka
  • obiad – sałatka z warzyw 200 g i 100 g ryżu
  • kolacja – sałata z tofu.

Piątek

  • śniadanie – owsianka ryżowa na wodzie plus owoce lub marchewka
  • obiad – 200 g sałatki warzywnej z olejem roślinnym
  • kolacja – 100 g kaszy ryżowej plus liście sałaty i połówka grejpfruta.

Sobota

  • śniadanie – tost, do tego szklanka soku z pomarańczy i sałatka z jabłka
  • obiad – biała kapusta plus wodorosty – 200 g, szklanka soku z jabłek
  • kolacja – 200 g owoców morza, do tego 2 gotowane ziemniaki.

Niedziela

  • śniadanie – tost plus sałatka warzywna, szklanka soku z pomarańczy
  • obiad – 200 g gotowanej ryby, do tego kimchi
  • kolacja – 250 g smażonych pieczarek plus 2 pieczone ziemniaki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.