dieta ujemnych kalorii na odchudzanie

Dieta ujemnych kalorii – zasady, efekty i jadłospis na tydzień


Dieta ujemnych kalorii budzi kontrowersje. Nic dziwnego, bowiem jest to typ restrykcyjny. Jak wyglądają zasady i jadłospis? Jaki efekt poprzez stosowanie takiej kuracji można osiągnąć? Sprawdź koniecznie!


Dieta ujemnych kalorii – na czym polega?

Ujemne kalorie to tak naprawdę pogląd, który opiera się na tym, że ciało po spożyciu pewnych składników spala więcej kalorii niż one są mu w stanie dostarczyć. Wobec tego pojawia się deficyt energii kiedy jesteśmy na takiej diecie. Mało tego, bo nie dochodzi do odkładania się tkanki tłuszczowej, co więcej metabolizm jest podkręcony i pobudza redukcję masy ciała.

W diecie ujemnych kalorii znajdziemy przede wszystkim owoce i warzywa głównie zielone i z rodziny kapustnej. Najwięcej kalorii ciało spala, gdy produkty są zimne i surowe. Dlaczego? Organizm stara się wtedy dopasować je do temperatury ciała, czyli optymalnej dla enzymów trawiennych. To powoduje, że musi włożyć dużo więcej energii niż zazwyczaj. Również błonnik sprawia, że wydatek energetyczny jest większy.

Dieta z ujemnym bilansem kalorycznym trwa 2 tygodnie. Jemy tylko 1000-1200 kcal, czyli niewiele. Ogranicza nas to mocno podczas planowania menu, aby zmieścić się w limicie. To nie będzie dobra kuracja dla kobiet w ciąży, matek karmiących piersią, czy dla nastolatków. Osoby, które są aktywne fizycznie również nie powinny stosować tego rozwiązania.

Zalety i wady diety z ujemnym bilansem kalorycznym

Każda kuracja ma swoje wady oraz zalety. W przypadku diety z ujemnym bilansem kalorycznym plusem będzie to, że:

  • jest prosta w przygotowywaniu
  • możemy wybierać spośród wielu warzyw i owoców
  • mamy dużą swobodę w komponowaniu menu
  • pozwala zrzucić zbędne kilogramy
  • sprawdza się doskonale u wegan i wegetarian
  • to szybki sposób na wysmuklenie ciała
  • oczyszcza organizm z toksyn.
  Ile kalorii ma galaretka? Owocowa czy truskawkowa

Natomiast minusem jest fakt iż taka kuracja:

  • może prowadzić do niedoborów witamin oraz mikroelementów
  • może spowolnić metabolizm
  • pogorszy stan skóry, włosów oraz paznokci
  • spowoduje utratę jędrności skóry
  • spowoduje problemy z koncentracją i pamięcią
  • może pogorszyć nasz nastrój, między innymi powodować rozdrażnienie.

Czy dieta ujemnych kalorii jest bezpieczna?

Dieta ujemnych kalorii mocno ogranicza dostarczanie wielu cennych dla organizmu składników. W niektórych przypadkach witaminy potrzebują tłuszczów do wchłaniania, więc w innym wypadku nie są przyswajane. Co więcej po zakończeniu kuracji jesteśmy narażeni na niebezpieczny efekt jo-jo. Taka dieta nie uczy dobrych nawyków i nie pozwala nam zmienić swojego podejścia do jedzenia.

Przy dłuższym stosowaniu diety ujemnych kalorii mogą pojawić się również problemy ze zdrowiem spowodowane brakiem składników odżywczych. Ucierpi na tym cera, włosy i paznokcie, choć skutki mogą być nawet dużo poważniejsze.

Efekty diety ujemnych kalorii – jakie są?

Rezultat diety ujemnych kalorii jest szybki. Już po 14 dniach masa ciała się zmniejszy. Ubytek może wynosić nawet 6 kg, choć dużo zależy od uwarunkowań genetycznych. Taka restrykcyjna kuracja odchudzająca znacząco zmniejsza obwody.

Co jeść na diecie ujemnych kalorii?

Dieta ujemnych kalorii bazuje na owocach i warzywach. Poleca się jeść artykuły bogate w błonnik i wodę o niskim indeksie glikemicznym. Co dodać do menu? Postaw przede wszystkim na brokuły, szpinak, seler naciowy, zieloną fasolkę szparagową, kalafior, marchewkę, paprykę, rzodkiewkę, buraki, por, groszek cukrowy, jarmuż, cukinię, ponadto na cytrusy, jabłka, owoce jagodowe, melon, papaję, arbuz, kiwi, mango i śliwki. Możesz wybierać wobec tego krajowe, jak i egzotyczne przysmaki. Sezonowe propozycje są bogatym źródłem składników odżywczych!

  Które ryby są najzdrowsze? 15 zdrowych rodzajów ryby

Dieta ujemnych kalorii – przykładowy jadłospis 7 dniowy

Najlepiej podawać owoce i warzywa po jak najmniejszej obróbce termicznej, wtedy zachowają najwięcej właściwości. Przygotuj koktajle, musy lub gotuj na parze, albo w formie półtwardej. Zapomnij o dodawaniu cukru i soli, stosuj zamiast nich aromatyczne zioła, aby podkręcić smak potraw.

Poniżej znajdziesz przykładowe menu na 7 dni odpowiednie na diecie ujemnych kalorii:

Poniedziałek

  • śniadanie – jogurt z owocami i nasionami
  • II śniadanie – warzywa z hummusem
  • obiad – pieczona ryba z dużą porcją warzyw
  • podwieczorek – jabłko
  • kolacja – sałatka warzywna z kurczakiem.

Wtorek

  • śniadanie – owocowa sałatka
  • II śniadanie – sałatka z zielonych warzyw z lekkim dresingiem
  • obiad – chłodnik warzywny
  • podwieczorek – kilka malin i borówek
  • kolacja – pieczona ryba z warzywami.

Środa

  • śniadanie – koktajl owocowo-warzywny
  • II śniadanie – sałatka z pomidorem, cebulką, selerem i lekkim sosem
  • obiad – zupa krem z dowolnych warzyw
  • podwieczorek – jogurt z owocami
  • kolacja – warzywa zapiekane z ziołami.

Czwartek

  • śniadanie – krem z dyni
  • II śniadanie – mus z owoców
  • obiad – grillowany kurczak z warzywami
  • podwieczorek – ananas i arbuz
  • kolacja – sałatka na bazie zielonych warzyw.

Piątek

  • śniadanie – kanapki z chudą szynką i warzywami
  • II śniadanie – jogurt z owocami
  • obiad – pieczona ryba z warzywami
  • podwieczorek – sałatka owocowa
  • kolacja – krem z kalafiora.

Sobota

  • śniadanie – musli na mleku roślinnym z dodatkiem owoców
  • II śniadanie – szklanka soku pomarańczowego
  • obiad – ryż z jabłkami
  • podwieczorek – garść śliwek
  • kolacja – sałatka grecka.

Niedziela

  • śniadanie – sałatka z tuńczyka
  • II śniadanie – koktajl owocowo-warzywny
  • obiad – zupa jarzynowa
  • podwieczorek – 2 biszkopty
  • kolacja – chudy twarożek ze szczypiorkiem i rzodkiewką.

Koniecznie dobrze licz kalorie, aby zmieścić się w przedziale 1000-1200 kcal!

Dieta ujemnych kalorii – przykładowe przepisy

W diecie ujemnych kalorii może znaleźć się odżywczy koktajl, sałatki i musy. Im prostsze dania tym lepiej!

  Jak jeść więcej? 10 skutecznych porad

Do przygotowania koktajlu potrzebujesz:

  • połowę awokado
  • mały banan
  • pomarańczę
  • garść szpinaku
  • opcjonalnie 2 łyżki siemienia lnianego.

Wyciskamy sok z cytrusa, wlewamy go do pozostałych składników i blendujemy, opcjonalnie można użyć wyciskarkę wolnoobrotową. Koktajl przechowywać w lodówce bądź spożyć od razu po przygotowaniu.

Sałatka z kurczaka powstanie po połączeniu:

  • małej piersi kurczaka
  • 3 łodyg selera naciowego
  • 4-5 liści sałaty
  • połówki małej czerwonej cebuli
  • 1 ogórka.

Warzywa kroimy, a mięso pieczemy i potem dopiero kroimy w kostkę. Całość mieszamy i doprawiamy kolendrą oraz sosem z małego kubeczka jogurtu o niskiej zawartości tłuszczu ze szczyptą curry.

Warzywna sałatka to miks takich składników, jak:

  • kilku różyczek brokuła i kalafiora
  • małe jabłko
  • mała marchewka
  • szczypta nasion chia
  • kilku kropel soku z cytryny
  • 2 łyżeczek musztardy francuskiej
  • 1 łyżki octu jabłkowego
  • szczypty pieprzu.

Do soku, octu i musztardy dodajemy przyprawy, a także nasiona – zostawiamy na chwilę. W międzyczasie ścieramy warzywa na tarce. Wszystko łączymy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.