spaghetti z sosem pomidorowym

Ile kalorii ma spaghetti? Bolognese, carbonara i z tuńczykiem

Spaghetti to włoski przysmak znany na całym świecie. Makaron z sosem może składać się z wielu produktów, a zatem ma kilka wersji smakowych. Do najpopularniejszych należy oczywiście bolognese, carbonara i typ z tuńczykiem. Ile kalorii mają? Jakie wartości odżywcze zapewniają naszemu organizmowi? W naszym artykule znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat. Koniecznie sprawdź!

Wartości odżywcze spaghetti

Przepisów na spaghetti jest wiele. Najczęściej bazą jest sos pomidorowy, a więc pojawiają się w nim pomidory, zioła, do tego mięso wołowe oraz starty ser. W takim wariancie znajdziemy w 100 g około 7 g białka, 18 g węglowodanów, a także 5 g tłuszczu. Do tego pojawia się jeszcze błonnik – 1,7 g, jak i witaminy oraz minerały. Będzie to:

  • sód
  • wapń
  • żelazo
  • magnez
  • potas
  • fosfor
  • cynk
  • selen
  • kwas foliowy
  • witaminy z grupy B, ponadto B, A, K i E.

W wersji carbonara występują już inne proporcje, bowiem w składzie jest boczek, żółtka, śmietanka, wino, ser, czosnek oraz przyprawy. W 100 g mamy 10,6 g białka, 14,4 g tłuszczu, do tego 21 g węglowodanów i 2 g błonnika. Natomiast posiłek na bazie makaronu i tuńczyka zawiera około 34 g białka, 15 g tłuszczu i aż 83 g węglowodanów.

  Ile kalorii ma brzoskwinia? Wartości odżywcze i właściwości

spaghetti carbonara

Ile kalorii ma spaghetti?

Spaghetti to popularne danie, które można przygotować w domu, jak i zamówić w restauracji. Ile kalorii skrywa? To zależy od odmiany, w 100 g porcji:

  • spaghetti bolognese – 150 kcal
  • spaghetti carbonara – 260 kcal
  • sos do spaghetti – około 83 kcal
  • spaghetti z tuńczykiem – 131 kcal.

Drobne rozbieżności mogą się pojawić w zależności od doboru składników, na przykład od tego jaki makaron wybierzemy, czy ile sera dodamy do środka sosu. Pamiętaj, że sam ugotowany makaron w 100 g kryje 100 kcal. Reszta zależy wobec tego od użytych dodatków.

Czy spaghetti jest zdrowe?

Makaron z sosem to typowo włoskie smaki. Obecnie takie połączenie można zjeść na całym globie, bo ma ono szerzę wiernych fanów. To danie może wyglądać zupełnie inaczej w zależności od użytych składników. Spaghetti jest oczywiście kaloryczne, ale i bogate w witaminy, i minerały, więc dostarczamy organizmowi wielu cennych składników. Zachowaj jednak umiar w spożywanej ilości, poza tym niezbyt często sięgaj po ten smakołyk.  

  Dieta dla mężczyzn - jak skutecznie schudnąć? Praktyczne porady

spaghetti bolognese

Czy spaghetti to dobre danie na diecie?

Co ciekawe, spaghetti spokojnie może być dietetycznym daniem. Konieczne będą jednak pewne modyfikacje w przepisie. Jakie? Użyj przede wszystkim chudego mięsa, na przykład drobiowego. Zachowaj umiar w dodatku tłuszczów, dlatego smaż na niewielkiej dawce oliwy z oliwek, za to zapomnij o dorzucaniu jakiegokolwiek sera. To wszystko spowoduje, że kaloryczność dania automatycznie się zmniejszy. Pamiętaj, aby wybrać makaron wysokiej jakości i ugotować go zawsze al dente.

Fit spaghetti syci na długo, poza tym wybornie smakuje. Pozwala cieszyć się ulubioną potrawą mimo iż jesteśmy na diecie. Jeśli dodamy więcej warzyw będzie pełnowartościowym posiłkiem. Warto zmieniać tradycyjną recepturę, wtedy unikniemy efektu bomby kalorycznej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.