kobieta biegnie na tartanie

Jakie mięśnie pracują podczas biegania?


Z reguły kiedy biegamy myślimy o wynikach, a zapominamy o innych kwestiach, które są równie istotne. Ta dyscyplina sportowa jest bardziej skomplikowana niż się niektórym wydaje. Jakie mięśnie pracują podczas biegania? Jeśli nie wiesz, to koniecznie przeczytaj nasz artykuł!


Jakie mięśnie pracują podczas biegania?

Wiele osób zadaje sobie pytanie – jakie mięśnie pracują podczas biegania, Ty również? Należy pamiętać, że zaangażowane są nie tylko nogi, ale w zasadzie całe nasze ciało. W czasie treningu biegowego używamy przeróżne mięśnie, między innymi zginacze bioder, mięśnie czworogłowe ud, ścięgna podkolanowe, do tego te łydek oraz rąk. Wobec tego w zależności od fazy pracują nieco inne części sylwetki.

Mięśnie nóg są najmocniej zaangażowane w trakcie biegania, natomiast te pleców oraz brzucha odpowiadają za stabilizację i za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Za to mięśnie rąk są siłą napędową, która ciągnie nas do przodu. Każda część sylwetki jest ważna!

Mięśnie nóg biegacza

Jak już wspominaliśmy to głównie na naszych nogach spoczywa cały ciężar treningu biegacza. Poniżej znajdziesz wszystkie szczegółowe informacje dotyczące mięśni kończyn dolnych, które pracują podczas biegu. Będzie to:

  • trójgłowy mięsień łydki

Ten mięsień uruchamia się w chwili, gdy jedna stopa oparta jest na podłożu i dopiero przygotowuje się do wybicia. W fazie lotu następuje rozluźnienie, a zatem gdy obie kończyny dolne są w górze i dojdzie do zetknięcia tej drugiej z ziemią.

  • Dwugłowy mięsień uda oraz inne tylne mięśnie uda
  Jak biegać żeby schudnąć?

Trójgłowy mięsień łydki jest skurczony w fazie podporu. Nie można zapominać jednak, że pracuje on także podczas fazy lotu, ale dodatkowo z mięśniem prostym uda. Co ważne, ten mięsień odpowiedzialny jest także ze zginanie stawu skokowego, ponadto za prostowanie stawu biodrowego, czy też w okresie przyspieszania.

  • Mięsień czworogłowy uda

Odpowiada on za prostowanie nogi w kolanie, choć pracuje także podczas wybicia danej kończyny dolnej. Jego głównym zadaniem jest stabilizowanie kolana, amortyzacja wstrząsów w chwili, gdy stopa styka się z ziemią. Co ważne, mięsień czworogłowy uda kurczy się podczas wyhamowywania.

Bieganie a mięśnie brzucha

Jakie mięśnie pracują podczas biegania? Oczywiście te brzucha. W czasie biegu aktywujemy miednicę, a także mięśnie biodrowo-lędźwiowe. Z racji tego, że w trakcie tej aktywności skręcamy ciało naprzemiennie dochodzi do włączenia mięśni skośnych brzucha. Wyczynowcy powinni mieć je silne, dzięki temu uzyskają dużo lepsze wyniki sportowe.

Wiele osób wybiera bieganie, dlatego że dzięki niemu można spalić tkankę tłuszczową nagromadzoną w okolicy brzucha. To też dobry pomysł, gdy zależy nam na wysmukleniu całego ciała.

Pozostałe mięśnie a bieganie

W czasie biegu mocno pracują przede wszystkim nasze nogi, dlatego masa osób zapomina o innych częściach ciała. Pozostałe mięśnie, które pracują podczas tej formy ruchu to:

  • mięśnie brzucha
  Wybieramy buty do biegania - czym kierować się przy zakupie?

Mięsień prosty brzucha musi być napięty, aby w czasie biegu zachować dobry układ sylwetki. Natomiast skośne są skręcane podczas wahadłowego ruchu rąk oraz nóg.

  • Mięśnie rąk

W czasie biegu pracują mięśnie naramienne, a także piersiowe, dzięki temu możemy wzmocnić bicepsy oraz tricepsy.

  • Mięśnie pośladków

Te mięśnie pracują w czasie lotu, choć dużo mocniej są zaangażowane, gdy biegniemy pod górkę, albo do tyłu.

  • Mięśnie stóp

To na nich spoczywa ciężar stabilizacji, amortyzacji oraz absorbowania dużych ciężkości. W fazie podporu, a także wybicia dochodzi do napięcia ścięgna podeszwowego.

  • Mięsień biodrowo-lęździowy

W fazie podporu jest napięty, dodatkowo odpowiada za funkcję zginania stawu biodrowego. Jest zaangażowany, gdy unosimy udo i stawiamy nogę do przodu, jak i w trakcie wybijania się, bo wynosi ku górze miednicę.

Czy bieganie powoduje przyrost mięśni?

Bieganie długodystansowe sprawia, że możemy rozwijać wolnoskurczliwe włókna mięśniowe. Zyskujemy, do tego również lepszą odporność na zmęczenie, bo mięśnie mocniej wykorzystują tlen. To przełoży się przede wszystkim na większą wytrzymałość całego organizmu.

Jeśli zależy Ci na przyroście mięśni to zrezygnuj z biegów długodystansowych spalających masę kalorii, a nawet i mięśnie. W tym wypadku zdecydowanie korzystniejsze okażą się krótkie przebieżki stosowane w rozsądnych dawkach. Dlaczego? One pozwolą nam równomiernie rozbudować aparat ruchu.

A co ze stawami?

Mówi się dużo o tym, że trening biegacza może powodować obciążanie stawów. To jest prawda, czy może mit? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi, bowiem zazwyczaj tego rodzaju zjawisko dotyczy tylko i wyłącznie zawodowych sportowców, a więc wyczynowców głównie maratończyków pokonujących masę kilometrów. W ich przypadku najczęstszą kontuzją jest właśnie uraz stawu kolanowego. Zupełnie inaczej sytuacyjna prezentuje się  u amatorów, dlatego że u nich taka forma ruchu przy zachowaniu systematyczności może powodować efekt odwrotny, czyli wręcz przeciwnie, wzmocnimy stawy. Warto wobec tego regularnie ćwiczyć i dbać nie tylko o sylwetkę, ale i o swoje zdrowie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.