rower stacjonarny

Jeździmy na rowerze w… domu – jak trenować na rowerku stacjonarnym?


Obecnie na rynku jest dostępny szeroki wybór sprzętu sportowego, który pozwala na wykonanie efektywnego treningu w domowym zaciszu. Rowerki treningowe są popularnym sprzętem do ćwiczeń w domu. Zajmują mało miejsca, możemy je ustawiać w różnych miejscach w domu i używać o dowolnej porze dnia. Rowerki treningowe dzielimy na dwa podstawowe kryteria. Pierwszym istotnym kryterium jest pozycja osoby ćwiczącej.

W naszej ofercie dostępne są rowerki pionowe, na których podczas ćwiczenia nasze ciało jest wyprostowane lub lekko pochylone. Jest to podobna pozycja, jak ta przyjmowana podczas jazdy na rowerze klasycznym. Wyróżniamy także rowerki treningowe poziome, na których osoba ćwicząca przyjmuje pozycję półleżącą oraz rowerki spinningowe, dla których charakterystyczna jest mocno pochylona do przodu sylwetka osoby podczas treningu.


Drugim kryterium jest podział rowerków stacjonarnych ze względu na system oporu. W to kryterium wchodzą rowery mechaniczne, w których opór powstaje przez tarcie koła zamachowego o różnego rodzaju paski i szczęki, rowery magnetyczne, w których opór generuje zbliżanie się magnesu do obracającego się koła zamachowego oraz rowery elektromagnetyczne korzystające z hamulca elektromagnetycznego sterowanego. W naszym sklepie PEsport znajdziesz ogromny wybór modeli rowerków stacjonarnych, dzięki czemu dobierzesz idealny dla Twoich potrzeb rodzaj rowerka.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze rowerka treningowego?

Przy wyborze rowerka treningowego szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na kilka czynników. Pierwszym ważnym czynnikiem jest waga koła zamachowego. Im cięższe jest koło rowerka, tym nasz trening będzie bardziej komfortowy, ponieważ waga koła wpływa na płynność jego ruchu. Kolejnym ważnym elementem jest regulacja ruchu oporu. Zarządzanie oporem odbywa się ręcznie za pomocą pokrętła lub z poziomu komputera w zależności od modelu rowerka stacjonarnego.

Ważna jest także regulacja siodełka. Rowerki stacjonarne posiadają standardową pionową regulację wysokości siodełka. Niektóre modele posiadają również regulację poziomą, dzięki której możemy zmieniać odległość siodełka względem kierownicy. Każdy rower treningowy posiada odpowiednio wyprofilowaną kierownicę, niektóre modele mają regulację położenia kierownicy pozwalającą nam na zmianę konta nachylenia. Ten element jest kluczowy przy dopasowaniu kierownicy do warunków osoby ćwiczącej.

Rowerki stacjonarne są wyposażone w dotykowe sensory na kierownicy, przekazujące pomiar pulsu do komputera. W bardziej zaawansowanych modelach rowerków stacjonarnych alternatywą dla dotykowych sensorów jest klips na ucho lub pas telemetryczny. Rowerki treningowe posiadają w większej części komputer, który jest ich sercem. Na ekranie zamieszczonym w centralnym miejscu rowerka komputer wyświetla informacje dotyczące przebiegu treningu, takie jak czas, prędkość, spalone kalorie, pokonany dystans oraz wysokość pulsu. W zaawansowanych modelach rowerów stacjonarnych zamieszczone są komputery, które oferują zestaw programów treningowych. Dzięki zróżnicowaniu programów treningowych urozmaicamy nasz trening. Warto zwrócić uwagę na budowę pedałów w danym rowerku.

Najczęściej są one już odpowiednio wyprofilowane, mają antypoślizgową, preferowaną powierzchnię. Dużym plusem jest, jeżeli pedały mają regulowane paski, które stabilnie trzymają stopę podczas dynamicznej jazdy. Niektóre pedały są samopoziomujące, samoczynnie ustawiają się w odpowiedniej pozycji ułatwiając wejście na rowerek i rozpoczęcie treningu. Elementem wyposażenia są również kółeczka transportowe, które pozwalają na łatwe przesuwanie roweru i ustawiać w dogodnym miejscu w mieszkaniu. Pamiętajmy że dobry wybór odpowiedniego rowerka stacjonarnego ma duży wpływ na komfort ćwiczeń. Odpowiedni rowerek stacjonarny nie musi być drogi. Rowerki stacjonarne W sklepie PEsport są dostępne na każdą kieszeń, ceny rowerków zaczynają się już od 350zł! Znajdź rowerek treningowy idealny dla Ciebie i Twoich potrzeb w sklepie PEsport.

Korzyści płynące z treningu na rowerku stacjonarnym

Rowerki stacjonarne są dobrym wyborem dla osób, zarówno dla osób, które chcą utrzymać dobrą formę, jak i dla osób chcących schudnąć i poprawić kondycję. Zakres z treningu na rowerku stacjonarnym jest szeroki, dlatego rowerek nadaje się dla każdego z członków rodziny. Ogromną zaletą posiadania rowerka treningowego w domu jest wygoda. Wystarczy ubrać coś wygodnego i usiąść na rowerku, aby zacząć trening. Nie ograniczają nas także warunki pogodowe, otoczenie czy przeszkody. Jazda na rowerze znacznie poprawia działanie układu krążenia i oddechowego zwiększając wytrzymałość organizmu.

Jest to również doskonały sposób na spalenie zbędnych kalorii, a co za tym idzie redukcję tkanki tłuszczowej. Trening na rowerku stacjonarnym jest polecany dla osób mających problemy ze stawami, ponieważ na stopy, kolana i biodra nie działają siły, jakie powstają np podczas biegania, stawy osoby ćwiczącej są mniej obciążone, ciało spoczywa na siodełku. Jazda na rowerze wzmacnia mięśnie naszych nóg, znacząco wpływa na poprawę kondycji i podnosi poziom endorfin w organizmie.

Rowerek stacjonarny – efekty ćwiczeń

W połączeniu z dobrze dobraną dietą i odpowiednio rozplanowanymi treningami pierwsze efekty ćwiczeń na rowerku stacjonarnym będą widoczne już po miesiącu. Na początku przygody z rowerkiem treningowym najważniejsze są podstawy. Przed rozpoczęciem treningu należy odpowiednio ustawić siodełko – powinno ono znajdować się dokładnie na wysokości naszych bioder. Następnie należy sprawdzić, czy kierownica jest ustawiona prawidłowo, czyli w jednej linii z siedziskiem. Przy prawidłowym ustawieniu Twój tułów powinien być lekko pochylony do przodu.

Pamiętaj o wygodnym stroju do ćwiczeń. Strój powinien być przede wszystkim wygodny, z oddychającego materiału. Wybierając buty kieruj się tym, aby miały twardą powierzchnię i aby nie obcierały. Zaopatrz się także w rękawiczki ochronne, aby zapobiec otarciom. Ćwicząc w domu możesz realizować następujące cele: zrzucić zbędne kilogramy, poprawić wydolność organizmu, wysmuklić całą sylwetkę i wymodelować ciało, zmniejszyć a docelowo całkowicie zlikwidować cellulit, wzmocnić mięśnie kończyn dolnych i poprawić krążenie krwi w organizmie. Pamiętajmy, że do osiągnięcia tych celów ważne są nie tylko systematyczne treningi na rowerku na stacjonarnym, ale także dieta i motywacja do ćwiczeń. Ilość spalonych kalorii podczas treningu na rowerku stacjonarnym jest ściśle związana z czasem trwania treningu, jego intensywnością oraz masą ciała osoby ćwiczącej. Im dłuższy i intensywniejszy trening, tym większa liczba spalonych kalorii. Liczba kalorii spalanych podczas jednego treningu waha się w granicach od 300 do 750 kcal.

Ćwicząc zwiększamy elastyczność i siłę naszych mięśni, podczas treningu na rowerku stacjonarnym najbardziej aktywne są mięśnie pośladków, łydek i nóg. ćwiczenia na rowerku treningowym nie mają nic wspólnego z budowaniem siły i rozbudowy tkanki mięśniowej. Dla osób początkujących polecany jest trening cardio lub trening interwałowy.

Jeżeli dopiero zaczynasz trenować na rowerku stacjonarnym idealny dla Ciebie będzie trening o lekkiej intensywności. Rozpoczyna się on od rozgrzewki trwającej 10-15 minut. Następnie 20-30 minut spokojnej jazdy. Czas jazdy zależy głównie od Twojej kondycji. Trening powtarzaj regularnie, minimum cztery razy w tygodniu. Takie treningi najlepiej wpływają na redukcję tkanki tłuszczowej oraz na mięśnie kończyn dolnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *