mata do cwiczen

Maty do ćwiczeń – niezbędne do treningu w domu i klubie


Aktywność fizyczna to klucz do dobrego zdrowia i kondycji. Regularne treningi wymagają nie tylko motywacji i wytrwałości, ale również odpowiedniego sprzętu, zapewniającego komfort i bezpieczeństwo. Jednym z podstawowych akcesoriów jest odpowiednia mata do ćwiczeń. Przydaje się zarówno osobom początkującym, jak i bardziej doświadczonym oraz do treningów w domu i poza nim. Warto się w nią zaopatrzyć bez względu na to, jaki rodzaj sportu uprawiamy. Na co zwrócić uwagę, poszukując maty do ćwiczeń i jak wybrać najlepszą?


Aktywność fizyczna to klucz do dobrego zdrowia i kondycji. Regularne treningi wymagają nie tylko motywacji i wytrwałości, ale również odpowiedniego sprzętu, zapewniającego komfort i bezpieczeństwo. Jednym z podstawowych akcesoriów jest odpowiednia mata do ćwiczeń. Przydaje się zarówno osobom początkującym, jak i bardziej doświadczonym oraz do treningów w domu i poza nim. Warto się w nią zaopatrzyć bez względu na to, jaki rodzaj sportu uprawiamy. Na co zwrócić uwagę, poszukując maty do ćwiczeń i jak wybrać najlepszą?

Rodzaje mat do ćwiczeń

Dostępność mat do ćwiczeń jest ogromna i pozornie zakup powinien być bardzo prosty. Jednak nie warto sięgać po pierwszą, która wpadnie nam w oko – wybór nie może być przypadkowy. Najlepsza mata to ta, która spełni wszystkie oczekiwania. Przede wszystkim należy dopasować ją do określonej aktywności fizycznej, żeby trening był przyjemny i bezpieczny. W zależności od rodzaju ćwiczeń, mamy do wyboru maty:

  • treningowe/fitness – najbardziej uniwersalne, zabezpieczają przed poślizgiem, kontuzjami i otarciami. Wykorzystuje się je do ćwiczeń pilates, rozciągających, aerobowych i siłowych;
  • do jogi – cieńsze niż treningowe, ich grubość to zaledwie 2–4 mm, antypoślizgowe i nierozciągliwe, co zapewnia doskonałą stabilizację podczas wykonywania asan;
  • tatami – cienkie maty wykonane z bardzo wytrzymałych włókien syntetycznych. Są przeznaczone do treningów judo i wschodnich sztuk walki;
  • gimnastyczne – dużych rozmiarów materace o znacznej grubości, używane najczęściej podczas rehabilitacji, ćwiczeń korekcyjnych, gimnastyki artystycznej, akrobacji i na salach sportowych.
Koniecznie przeczytaj  Trening crossfit w domu - 10 prostych ćwiczeń do wykonania bez sprzętu

Jak wybrać najlepszą matę do ćwiczeń?

Poszukując idealnego modelu maty pilates, do jogi czy fitnessu, trzeba wziąć pod uwagę kilka parametrów. Jednym z nich jest grubość, która zapewni wygodę i dobrą amortyzację podczas treningów. Do jogi wystarczy cienka mata, lecz jeśli ćwiczysz podskoki, lepszy będzie grubszy model, co najmniej 5–6 mm. 

Kolejny czynnik to wymiary dopasowane do wzrostu. Wybór zbyt krótkiej maty będzie powodował dyskomfort, co może Cię zniechęcić do ćwiczeń. Najpopularniejsze są modele o długości ok. 180 cm, ale jeśli natura obdarzyła Cię bardzo wysokim wzrostem, poszukaj takiego, który ma min. 190 cm. Istotna jest także szerokość maty, która oscyluje w granicach 55–100 cm. Jeśli nie masz pewności, jaka mata będzie odpowiednia, wybierz większy model, gwarantujący swobodę wykonywania ruchów.

Koniecznie przeczytaj  Jumping fitness - na czym polega i jakie daje efekty?

Bardzo istotnym kryterium jest materiał, z jakiego wykonano matę do ćwiczeń. To ważne ze względu na komfort, trwałość oraz higienę użytkowania. Warto wybrać matę z gładką powierzchnią – będzie łatwiejsza w czyszczeniu. Niektóre modele można nawet prać w pralce. Najbardziej powszechne i najtańsze są maty z tworzyw sztucznych, takich jak pianka termoelastyczna, tworzywo PVC czy poliuretan. Coraz większą popularność w ostatnich latach zyskują też modele ekologiczne, np. z korka lub kauczuku. Ciekawą propozycją są ECO maty do ćwiczeń ACTIV/SPACE z włókna jutowego i materiału PER, które są bardzo trwałe, hipoalergiczne i biodegradowalne. Dzięki temu, że mają 5 mm grubości, można je wykorzystywać do wielu rodzajów ćwiczeń. Doskonale sprawdzą się jako maty pilates, do jogi, stretchingu, rehabilitacji czy ćwiczeń fitness.

Dlaczego warto mieć matę do ćwiczeń?

Odpowiednio dobrana mata do ćwiczeń ma wiele zalet: 

  • zwiększa komfort treningów – jest wygodna, przyjemna w dotyku i izoluje od zimnej podłogi;
  • zapobiega kontuzjom i urazom – dzięki miękkiej i antypoślizgowej powierzchni zwiększa bezpieczeństwo i zapewnia odpowiednią stabilizację w czasie ćwiczeń;
  • zajmuje niewiele miejsca – wystarczy ją zwinąć w rulon lub złożyć w kostkę po zakończeniu treningu;
  • jest wygodna w transporcie – można zabrać ją ze sobą do klubu fitness, na wyjazd i w plener;
  • zapewnia higienę podczas ćwiczeń – jest zmywalna, więc łatwo utrzymać ją w czystości.
Koniecznie przeczytaj  6 najlepszych ćwiczeń na dolne partie brzucha

Uniwersalne zastosowanie i walory praktyczne maty do ćwiczeń nie pozostawiają wątpliwości, że dobrze jest się w nią zaopatrzyć od początku przygody ze sportem. Co więcej, taki zakup nie musi wiązać się z dużym wydatkiem. Atrakcyjne cenowo ECO maty do ćwiczeń znajdziesz w ofercie ACTIV/SPACE. Warto zainwestować w model wysokiej jakości, który nie tylko spełni wszystkie oczekiwania, ale także będzie Ci służył przez długi czas.

Oceń ten artykuł!
[Ocena: Średnia: ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *