Logo firmy Nike nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to globalny znak marketingowy znany w każdym zakątku naszego globu. Już od dziecka widzimy naszego ulubionego sportowca biegającego po boisku w modelu Nike Tiempo i w tym momencie pojawia się marzenie – też chcę mieć takie!
Nike, czyli po prostu zrób to.
Ronaldinho Gaucho, Francesco Totti, Andrea Pirlo czy Carles Puyol. Co łączy nazwiska tych światowej klasy piłkarzy (a raczej dziś już legend futbolu)? Każdy z nich wybiegał na boisko w legendarnym modelu Nike Tiempo. Chociaż prawdopodobnie to pierwszy z nich zafascynował nas najmocniej. Świetna technika, zabawa z piłką, piękne bramki i charakterystyczny gest podczas tzw. cieszynki. Ronaldinho nieodwracalnie kojarzy się nam z firmą Nike. „Just do it”, czyli hasło kampanii reklamowych wydawało się przy jego wyczynach banalnie proste.
Gdzie się to wszystko zaczęło?
Przedsiębiorstwo, które dało światu legendarne buty Nike Tiempo rozpoczęło swoją historię w Stanach Zjednoczonych. Firma została założona w Washington County przez dwie osoby. Byli to Bill Bowerman i Philip Knight, którzy zdecydowali się na założenie firmy pod nazwą „Blue Ribbon Sports” w 1964 roku. Przedsiębiorstwo nie od razu zaprojektowało takie kultowe buty jak m. in. Nike Tiempo. Początkowo importowali obuwie sportowe do biegania japońskiej marki Onitsuka. W 1971 roku współpraca się zakończyła, a „Blue Ribbon Sports” wydało na świat buty „Swoosh”, którego model nazwany został „Nike”. Nazwa modelu przyjęła się świetnie i w 1972 roku nazwana tak została cała linia. Ten roku był również przełomowy względem sponsportingu sportowego. Illie Nastase został pierwszym sportowcem, który otrzymał kontrakt, by korzystał tylko z butów „Nike” na korcie.
Przedsiębiorstwo zdecydowało się na zmianę nazwy z „Blue Ribbon Sports” na „Nike” dopiero po 14 latach działalności, w roku 1978. Jak wiesz, reszta jest już historią. Jako pierwsza firma na świecie stworzyła linię odzieżową, która była sygnowana nazwiskiem sportowca. W tamtych czasach było to prawdopodobnie najgłośniejsze nazwisko w całych Stanach Zjednoczonych, od wybrzeża do wybrzeża. Michael Jordan, największa gwiazda świata koszykówki i NBA wraz z „Nike” tworzą Air Jordan w 1985 roku. Rozpoczęła się złota era przedsiębiorstwa, która trwa do dziś.
Logo widoczne na całym świecie
Air Jordan, Air Max czy Nike Tiempo to kultowe modele znane na całym świecie. Dostępne są w większości krajów, gdzie cieszą się niezwykłą popularnością. Logo „Nike” możesz zobaczyć na koszulkach wielu klubów piłkarskich, sponsorują najlepszych tenisistów czy lekkoatletów. Widząc to logo od razu czujesz sport. Kultowe Nike Tiempo na zawsze zapisało się w historii światowej piłki nożnej. W finale mistrzostw świata w 1994 roku starły się ze sobą reprezentacje Włoch i Brazylii. Co z tym wydarzeniem ma firma? Otóż dwie największe gwiazdy tego finału, Włoch Paolo Maldini oraz Brazylijczyk Romario wybiegli na murawę właśnie w modelu Nike Tiempo. Miliony widzów zgromadzonych przed telewizorami, by podziwiać finał jednej z największych imprez sportowych widziało to logo.
Przedsiębiorstwo świetnie prowadzi swój marketing. To nie tylko kontrakty sponsorskie z takimi gwiazdami jak LeBron James i Cristiano Ronaldo. Są to również między innymi hasła reklamowe, które były nagradzane na festiwalu reklamy w Cannes. Zdarzały się również wpadki. Jedną z nich było hasło reklamowe na igrzyska olimpijskie, które brzmiało „Nie wygrywasz srebra, tylko przegrywasz złoto”. Opinia publiczna zareagowała na to hasło negatywnie, ze względu na to, że igrzyska powinny być ideą zdrowej rywalizacji.
Popularność wciąż trwa
Kultowe modele wciąż wydawane są w nowszych odsłonach, a ich popularność zachęca do zakupu. Wykorzystanie technologicznych rozwiązań pozwala na to, by Nike Tiempo stało się jednym z najlepszych modeli butów do piłki nożnej. Możesz to zauważyć nie tylko w świecie wielkiej piłki, a również podczas rozgrywek amatorskich czy podwórkowych. Globalny znak firmy możemy zobaczyć również w sporcie młodzieżowym, gdzie każdy „mały” piłkarz chciałby posiadać takie obuwie w swojej szatni.