kobieta uprawia trening EMS z kettlebellem

Trening EMS – czy warto? Efekty, działanie i skutki uboczne

Artykuł zaktualizowany


Ćwiczyć można nie tylko z klasycznym sprzętem sportowym dostępnym w każdej siłowni, takim jak hantle i rowerek stacjonarny, ale również z użyciem nowoczesnych bardziej zaawansowanych technologii. Trening EMS jest tego najlepszym przykładem. Co to takiego? Jakie daje efekty? W jaki sposób działa? Czy ma skutki uboczne? Sprawdź koniecznie wszystkie informacje o tej aktywności fizycznej. W naszym artykule masz kompendium wiedzy na temat treningu EMS!


Trening EMS – na czym polega?

Trening EMS robi się coraz popularniejszy, a poprzez to łatwiej dostępny. Co to za wariant? Electrical Muscle Stimulation, czyli w skrócie EMS to trening pobudzający do pracy mięśnie poprzez ich elektrostymulację. Stosuje się tutaj nowoczesną technologię, dlatego trenujący w czasie aktywności fizycznej ma na sobie specjalny strój wyposażony w elektrody – kamizelkę bądź kombinezon. To właśnie dzięki nim do mózgu dostaje się impuls pobudzający nasze mięśnie. Co ważne siła jest nadawana z inną częstotliwością w zależności od danej grupy mięśniowej. Czujne oko trenera nad wszystkim czuwa!

Zanim przystąpimy do treningu EMS musimy wykonać oczywiście podstawowe badania bez tego nie uda się wejść na salę i podpiąć się do nowoczesnej technologii. Tylko z pozytywnym wynikiem można rozpocząć ćwiczenia – każdy klub wymaga okazania wyników! To nie wszystko, bo dopasowanie stroju do naszego ciała jest niezwykle ważne. Za duże, jak i za małe modele utrudnią nam trening, a to nie da korzystnych efektów. Mamy opaski na uda i na ramiona, poza tym jeszcze pas na biodra oraz kamizelkę.

mezczyzna na treningu ems

Jak przebiega taka aktywność fizyczna? Trening EMS zaczynamy od założenia sprzętu w postaci kombinezonu lub kamizelki, który nie krępuje ruchu. Potem przyczepia się do niego elektrody, a następnie specjalne pasy z mocowaniami elektrod. Tak przygotowani możemy przystępować do ćwiczeń. Wstęp to około 10 minutowa rozgrzewka – to element niezbędny przed każdego rodzaju ruchem. Potem dopiero pojawia się trening właściwy, a więc między innymi przysiady, zakroki, pompki, boksowanie, plank, czy pozycje z wykorzystaniem piłki fitness, na przykład jest uciskanie, albo unoszenie. Wykorzystuje się tu połączenie własnego obciążenia w duecie z dodatkową elektrostymulacją.

Trening EMS w domu – czy to możliwe?

Do treningu EMS potrzebujemy odpowiedniego sprzętu, który bez problemu można zakupić na własną rękę. Jednak koszt zdecydowanie nie jest porównywalny z innymi powszechnie stosowanymi urządzeniami w domowym zaciszu. Za kamizelkę z maszyną zapłacimy aż kilkanaście tysięcy złotych. Drugi wariant zdecydowanie korzystniejszy to zakup klasycznego elektrostymulatora mięśni – w tym wypadku ćwiczenia będą skupiać się na mniejszej grupie mięśni jednocześnie.

Jednak to rozwiązanie ma więcej plusów niż tylko niższy koszt jaki poniesiemy, ponieważ rozmiar urządzenia zajmuje mniej miejsca, dzięki temu zyskujemy mobilność i możemy je ze sobą w zasadzie wszędzie zabrać, między innymi na siłownię. Co więcej mamy możliwość samodzielnie ustawiać programy oraz cykle dopasowane do naszych potrzeb.

Ile kosztuje sprzęt do treningu EMS?

Na rynku jest wiele typów sportowego sprzętu w tym aż kilkanaście modeli do treningu EMS. Koszt to około 300-800 złotych za kombinezon bądź kamizelkę oraz 20-10000 tysięcy złotych za jednostkę zawiadującą takim treningiem. Z reguły oba te elementy można nabyć osobno, rzadko kiedy w komplecie. Trzeba mieć na uwadze to, że wydatek zależy od stopnia możliwości, jakie daje urządzenie oraz od konkretnego producenta. Im bardziej zaawansowane opcje, a także technologia tym cena rośnie w górę. To nie jest tania propozycja, dlatego mało kto może sobie na nią pozwolić. Natomiast klasyczny elektrostymulator mięśni to zdecydowanie tańsza opcja, ponieważ czeka na nas niższy wydatek, z portfele ubędzie około 300-1500 złotych.

Koniecznie przeczytaj  Monika Kołakowska - trening i dieta. Efekty stosowania i przykładowe treningi

Ile kosztuje sesja treningu EMS?

Nie ma problemu ze znalezieniem siłowni bądź klubu fitness oferującego trening EMS, ponieważ to coraz bardziej popularna propozycja w Polsce. Ofert jest wiele, wobec tego  ceny są różne. Przed zapisaniem się najlepiej je ze sobą porównać i wybrać najkorzystniejszą opcję dla naszego portfela. Możesz wykupić abonament lub tylko pojedyncze zajęcia, więc możliwości jest całkiem sporo. Z reguły za 20-30 minutowe ćwiczenia zapłacimy w granicach 89-199 złotych. Zazwyczaj próbny trening EMS, a więc pierwszy ma dość kuszącą stawkę, tak jak dłuższe abonamenty, na przykład na cały miesiąc.

kobieta na treningu ems na silowni

Co ważne organizm potrzebuje przynajmniej 3 dni na regeneracje, a zatem zajęcia nie będą pojawiały się w Twoim grafiku za często. Można trening EMS wykonywać maksymalnie 2-3 razy na tydzień! Organizm potrzebuje odpoczynku by się odbudować.

Efekty treningu EMS

Trening EMS ma zdecydowanie więcej zalet niż wad. Co ważne:

  • 20 minut tego typu aktywności odpowiada 3 godzinnemu klasycznemu treningowi. Wobec tego zyskujemy szybsze efekty, które pojawią się już po kilku tygodniach. 6 tygodni da już naprawdę widoczną metamorfozę figury.
  • Podczas sesji pobudzamy więcej skurczów, a co za tym idzie spalamy masę kalorii i tkanki tłuszczowej. Wobec tego utrata wagi będzie widoczna po krótszym czasie niż decydując się na tradycyjne ćwiczenia, dlatego też uda się nawet 3 razy szybciej uzyskać pożądany wynik niż uprawiając sport w standardowy sposób, czyli bez wspomagania nowoczesną technologią.
  • Przy tym rodzaju aktywności absolutnie nie ma mowy o kontuzjach i o urazach, ponieważ trener dba o nasze bezpieczeństwo, i stale monitoruje postępy. Co więcej właśnie, dlatego wiele osób ma wręcz zalecenie korzystania z tej formy ćwiczeń.

Już po pierwszych zajęciach z zastosowaniem metody EMS dostrzeżesz niewielkie zmiany, ale na szczęście większa metamorfoza będzie zauważalna już po 4-6 tygodniach, ale tylko przy systematycznych treningach. Będą to ogromne plusy w kwestii:

  • wyglądu sylwetki
  • lepszej wydolności organizmu
  • ujędrnienia skóry, przede wszystkim zmniejszy się nam cellulit
  • redukcji tkanki tłuszczowej
  • spalenia mnóstwa kalorii – w sesji uda się nawet zbić 1200 kcal co w przeciągu tygodnia daje nam niezłą sumę
  • poprawy techniki wykonywania ćwiczeń
  • poprawy samopoczucia
  • rozładowania stresu
  • większej pewności siebie.

 

efekty trenowania ems

To nie koniec zalet, bo odczujesz ponadto zmniejszenie bólów stawowych, a także zwiększenie wytrzymałości mięśniowej i poprawę wydolności fizycznej. Więc ten trening działa kompleksowo na nasz organizm. To dobra opcja zarówno dla osób, które wyczynowo uprawiają sport, jak i dla początkujących, czyli tych którzy stawiają pierwsze kroki. To również świetne rozwiązanie dla zapracowanych, bo wystarczy 20-30 minut, aby wykonać plan. W pakiecie zazwyczaj mamy konsultacje z trenerem oraz z dietetykiem poprzez to zyskujemy dodatkowe bonusy do wykupionego abobamentu.

Skutki uboczne treningu EMS – czy jakieś są?

Bardzo rzadko występują skutki uboczne po treningu z użyciem nowoczesnej technologii elektrostymulacji mięśni. Wywiad pozwala wyeliminować prawie wszystkie konsekwencje niepożądane. Dobrze jest również skonsultować rozpoczęcie ćwiczeń EMS ze swoim lekarzem lub z fizjoterapeutą. Impulsy nie są niebezpieczne dla zdrowia, ponieważ przypominają parametry generowane przez ludzki mózg. Niekiedy jednak pojawiają się pewne objawy, ale nie u wszystkich. Są to bóle głowy, czy w miejscach przymocowania samych elektrod. Sporadycznie też występują podrażnienia na skórze. Wszystkie niepokojące sygnały musisz zawsze od razu zgłaszać trenerowi!

Koniecznie przeczytaj  Efekty robienia brzuszków - jakie są i czy warto je robić?

Trzeba pamiętać, że nawet wykonywanie prostych ćwiczeń w specjalnym stroju do treningu EMS sprawia, że stężenie molowe kwasu mlekowego jest dużo wyższe niż przy tradycyjnej aktywności. Ten aspekt przyczynia się do tego, że mamy potem dokuczliwe bolesne zakwasy. Niekiedy trwają nawet kilkanaście dni! Co kluczowe z zajęć na zajęcia będą one mniej nam doskwierać.

Trening EMS może być uzupełnieniem innej formy aktywności, ale nigdy jedynym wyborem w naszym planie sportowym! Nie sprawi, że zyskamy rozrost masy mięśniowej i siły, tak jak w przypadku standardowych ćwiczeń, na przykład z ciężarami. To także dość kosztowne rozwiązanie, które wciąż jest trudno dostępne w małych miastach.

Trening EMS – przeciwwskazania

Mimo licznych zalet trening EMS nie jest to dobra opcja dla każdego. Zdecydowanie tej aktywności nie powinny próbować kobiety w ciąży, a także ludzie posiadający rozrusznik serca bądź inne metalowe implanty umieszczone w ciele. Co jeszcze jest tutaj przeciwwskazaniem? Choroby przewlekłe też są sporą przeszkodą, między innymi cukrzyca, miażdżyca, czy też nadciśnienie.

mezczyzna podczas treningu elektrostymulacji

Problemy z układem oddechowym, tudzież krążenia od razu wyłączają nas z treningów. Poza tym osoby z nowotworem nie mogą decydować się na ćwiczenia z urządzeniem EMS. Podstawowy wywiad jest ważnym elementem, bo pomaga wykluczyć niebezpieczeństwo!

Co sądzić o treningu EMS? Opinie użytkowników

Osoby, które zdecydowały się na trening EMS podkreślają, że dużym plusem jest to, że zajęcia trwają stosunkowo krótko w porównaniu z innymi z oferty klubów fitness i nie ma ich za dużo w przeciągu tygodnia, więc łatwo znaleźć na nie czas. Mimo to tego typu aktywność fizyczna przy zachowaniu regularności przynosi więcej korzyści niż klasyczne treningi bez pomocy takiego super nowoczesnego sprzętu.

Należy jednak pamiętać, że rezultaty zależą od tego, jakie obszary pobudzamy. Fani treningu EMS cenią to rozwiązanie, dlatego że ten ruch nie tylko niezwykle skutecznie spala tkankę tłuszczową, ale i pobudza metabolizm. Zyskujemy na różnych polach przy naprawdę niewielkim poświęceniu czasu.

Nie ma wątpliwości, że trening EMS jest dość dużym wyzwaniem zwłaszcza na samym początku przygody z tego typu aktywnością fizyczną. Wbrew pozom, dzięki sprzętowi wykonanie nawet banalnych pozycji powoduje ogromny wysiłek dla organizmu. Na całe szczęście z każdymi kolejnymi zajęciami zobaczysz, że masz lepsze możliwości, jak i technikę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *