mezczyzna trzyma szklanke z alkoholem

Alkohol a trening – jak alkohol wpływa na trening?


Lubisz trenować, a jednocześnie chętnie sięgasz po alkohol. Czy trunki z procentami mają wpływ na przebieg aktywności fizycznej? Czy negatywnie działają na ciało w czasie ruchu? Przygotowaliśmy całe kompendium wiedzy na ten temat!


Picie alkoholu – jak wpływa na organizm?

Alkohol źle wpływa na centralny układ nerwowy. Pojawia się dlatego gorsza jakość snu, a to z kolei zaburza wydzielanie hormonu wzrostu – tak ważnego w procesie budowania masy mięśniowej. Napoje z procentami nie są obojętne także dla układu pokarmowego, krwionośnego, a nawet dla potencji, czy zaburzeń miesiączkowania.

Spożywanie dużej ilości alkoholu zwiększa ryzyko zachorowania na wiele chorób, nie ma wątpliwości, że także wyniszcza nasz organizm od środka.

Napoje wysokoprocentowe powodują problemy z koordynacją ruchową, poza tym pogarsza się mocno nasza percepcja wzrokowa, jak i koncentracja. Reakcja jest powolniejsza, do tego osłabia się precyzja ruchu.

Wysiłek fizyczny a alkohol

Trening plus alkohol takie nietypowe połączenie może zdarzyć się każdemu, aczkolwiek taka sytuacja wymaga pamiętania o kilku kwestiach. Najważniejsze jest nawodnienie! Nie da się ukryć, że napoje z procentami sprawiają, że dużo częściej chodzimy do łazienki. Dlatego też łatwo może dojść do odwodnienia, jak również do spadku nawilżenia, a to wszystko wpływa na naszą wydolność. W jaki sposób? Zdecydowanie jest ona poprzez to zmniejszona. Odwodnienie w czasie wysiłku fizycznego jest bardzo kłopotliwe, bo może prowadzić do wielu poważnych zdarzeń, między innymi do omdleń, czy do całkowitego wycieńczenia organizmu.

Po kilku głębszych lepiej darować sobie wysiłek fizyczny, a także zrezygnować z sięgania po takie trunki jeśli danego dnia zamierzamy ćwiczyć. Można pozwolić sobie na alkohol w dniu bez treningu, a więc w zupełnie wolny, wtedy aktywność przyniesie dobre rezultaty, a my nie zaprzepaścimy szansy na progres. Umiar jet tu ważny! Kilka piw spożytych raz na czas nie powinno zaszkodzić, ale już regularne picie dużej ilości alkoholu będzie negatywnie wpływać na nasze ciało. Nasilona częstotliwość wypijania rozmaitych napojów wyskokowych uniemożliwia stosowanie suplementacji, a także zapewnienie odpowiedniej regeneracji dla organizmu.

Koniecznie przeczytaj  Rodzaje włókien mięśniowych a trening - co musisz wiedzieć?

Na tak zwanym „kacu” również nie warto trenować. Ciało jest osłabione, my mamy gorszy nastrój, mdłości, nadwrażliwość na światło i na hałas – to sygnał, że organizm nie poradził sobie jeszcze z toksynami. Intensywny wysiłek fizyczny może poważnie obciążyć serce, nerki, a poza tym układ nerwowy. To może być przyczyną wystąpienia zawału bądź udaru mózgu.

Wpływ alkoholu na treningi

Wszystko jest dla ludzi i nie ma nic złego w okazjonalnym piciu alkoholu. Niewielkie ilości alkoholu jeszcze nikomu nie zaszkodziły a wieczór z przyjaciółmi w towarzystwie butelki dobrego alkoholu to sama przyjemność. Nie powinno to w żaden sposób wpłynąć na ogólną jakość przeprowadzanych treningów oraz efekty z nich płynące. Jednak problem pojawia się wraz z częstszym piciem alkoholu. W jaki sposób alkoholu może wpłynąć na nasz organizm? Poniżej przedstawiamy kilka przykładów:

Wpływ alkoholu na organizm:

  • Zaburza poprawną syntezę białek, co bezpośrednio wpływa na spowolnienie rozbudowy masy mięśniowej.;
  • Zmniejsza poziom regeneracji tkanki mięśniowej po treningach;
  • Wypłukuje z mięśni kreatynę, która ma bezpośredni wpływ na przyrost tkanki mięśniowej;
  • Intensyfikuje procesy kataboliczne, które powodują rozpad tkanki mięśniowej;
  • Picie alkoholu wypłukuje witaminy i minerały z organizmu, co destabilizuje kondycję organizmu;
  • Sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej.

Jeżeli już suplementujemy się kreatyną to przynajmniej na czas cyklu kreatynowego odpuśćmy sobie picie alkoholu, gdyż może to zmniejszyć efekty jej działania. Szkoda pieniędzy wydanych na kreatynę oraz pracy włożonej w ciężkie treningu.

Alkohol pity przed treningiem – dlaczego nie?

Jeśli spożywasz alkohol tuż przed treningiem możesz spodziewać się przyspieszonej akcji serca, jak i wzrostu ciśnienia krwi. Co więcej w wielu przypadkach skutkuje to niezwykle niebezpiecznym odwodnieniem. Napoje z procentami wypite przed aktywnością fizyczną prowadzą również do zaburzeń zdolności ciała do produkcji energii z rozpadu ATP, czyli adenozynotrifosforanu. Masz mniej energii, szybciej się męczysz i wysiłek przychodzi z większym trudem niż na co dzień, nawet jeśli posiadasz całkiem dobrą kondycję. Mało tego, trudno precyzyjnie wykonywać dane pozycji i zachować równowagę.

Po alkoholu spada nasza wytrzymałość, a więc ciężko zrobić efektywny trening i dać z siebie wszystko. Dlatego też nasze mięśnie nie otrzymują odpowiednich bodźców. Ciało po wypiciu napoju z procentami w pierwszej kolejności usuwa dostarczany etanol, a dopiero potem bierze się za rozkład syntezy glikogenu. To niestety nie pozwala naszym mięśniom na prawidłowy rozwój.

Koniecznie przeczytaj  Spinning - na czym polega ten trening? Efekty oraz plan treningu

Należy pamiętać, że spożycie alkoholu zmniejsza poziom testosteronu, a więc kluczowego hormonu, który wspiera budowanie mięśni.

Alkohol po zakończonym treningu – pić, czy nie?

Pijesz alkohol po treningu? Licz się z tym, że regeneracja będzie przebiegać wolniej. Niestety, trunki z procentami upośledzają proces regeneracji mięśni. Co więcej powodują, że utrzymuje się wysoki poziom kortyzolu w organizmie. W ten sposób wydłuża się katabolizm mięśni, a więc proces rozpadu tkanki mięśniowej. Te wszystkie aspekty mają ogromny wpływ na przebieg regeneracji.

Alkohol podrażnia błonę żołądka, poprzez to wchłanianie odżywczych substancji jest mniej efektywne. Właśnie dlatego tuż po treningu nie możemy w pełni wykorzystać, tak zwanego okna anabolicznego, które powstało po wysiłku. Tracimy, w ten sposób szansę na skuteczniejsze dostarczenie witamin i mikroelementów naszemu ciału.

Wiele osób twierdzi, że piwo pomaga, na tak zwane „zakwasy”. Jednak żadne badania nie potwierdzają tej teorii. Lepiej sięgnąć po naturalny sok z wiśni bogaty w flawonoidy oraz antocyjany, czyli związki o silnym działaniu przeciwzapalnym oraz przeciwutleniającym.

Alkohol mocno podkręca chęć na jedzenie, zwłaszcza na wysokokaloryczne słone przekąski. Zjadamy więcej niż powinniśmy, a to ze względu na wzmożony apetyt, łatwo wtedy przeholować. Zamiast zbijać wagę to możemy dodatkowo na niej przybrać, gdy taka sytuacja będzie pojawiać się często. Również sam alkohol to prawdziwa bomba kaloryczna. Poniżej znajdziesz wytyczne dotyczące najpopularniejszych trunków:

  • piwo jasne ma 230 kcal w butelce 330 ml
  • piwo ciemne ma 250 kcal w butelce 330 ml
  • czysta wódka ma 110 kcal w 50 ml
  • rum ma 120 kcal w 30 ml
  • wino wytrawne czerwone bądź białe ma 80 kcal w kieliszku 120 ml.

Zawodowi sportowy bardzo rzadko sięgają po trunki, zazwyczaj całkowicie z nich rezygnują. Im zależy nie tylko na dobrych wynikach, ale i na zdrowiu, a alkohol temu nie sprzyja.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *