dietetyczyna salatka

Dieta 8-godzinna – czy działa? Efekty, zasady i opinie


Dieta 8-godzinna to dość nietypowe rozwiązanie. Czy działa? Jakie przynosi efekty? Dowiedz się wszystkiego o tej kuracji odchudzającej!


Dieta 8/16 – czy faktycznie działa?

Kuracja IF, czyli z okresowym postem ma kilka odmian. Hitem jest dieta 8/16 to popularny model żywienia stworzony przez Davida Zinczenkę oraz Petera Moora. Jej główną zasadą jest to, że spożywamy pokarmy w ściśle określonych ramach czasowych w ciągu dnia. Mamy tu, tak zwane okno żywieniowe, które trwa tylko przez 8 godzin. Natomiast reszta, czyli 16 godzin to czas poświęcony na post, a więc nie jemy wtedy nic, ale przyjmujemy neutralne płyny, takie jak woda, herbata i kawa bez dodatków. Im mniej kalorii posiadają tym lepiej!

Dieta 8/16 wymaga od nas nie tylko nietypowego układu pór posiłków (ustalasz sobie przedział czasowy, w którym jesz, wynosi on tylko 8 godzin), ale i aktywności fizycznej. Trenujemy przez 8 minut – chodzimy, skaczemy, biegamy, robimy naprzemiennie wykroki, czy przysiady. Regularność jest ważna!

Nie da się ukryć, że dieta 8-godzinna działa i to bardzo skutecznie, ponieważ dzięki niej możemy w szybkim tempie zredukować swoją wagę. Jednakże przy dłuższym stosowaniu daje podobne rezultaty co inne kuracje odchudzające bazujące na deficycie kalorycznym.

Koniecznie przeczytaj  3 rodzaje sałatek, które będą idealne na diecie

Dieta 8/16 – jadłospis na diecie 8 godzinnej

W diecie 8/16 nie mamy ścisłych wytycznych dotyczących jadłospisu. Nie istnieją też dokładne porcje posiłków oraz podane kalorie, które należy spożyć. Co zatem nas obowiązuje? Mamy trzymać się zasady, że jemy co chcemy, ale zjadana ilość powinna być racjonalna. Przejadanie jest zakazane, ale w czasie okna żywieniowego pozwala się spożyć produkty, które są zabronione na wielu innych dietach, między innymi dania typu fast food i słodycze. Jednak główną bazą naszego menu są zdrowe źródła:

  • białka
  • węglowodanów
  • tłuszczów.

Dlatego trzeba sięgać po następujące produkty spożywcze:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe
  • warzywa
  • owoce
  • jaja
  • dobrej jakości chude mięso
  • ryby
  • orzechy i pestki.

Dieta 8/16 składa się posiłków spożywanych regularnie, na przykład co 2 godziny, zazwyczaj to 3 główne dania i 2 przekąski. Przykładowy jadłospis może wyglądać tak:

Wariant I

  • śniadanie – jajka na miękko (2 sztuki) podane z 2 kromkami chleba razowego
  • II śniadanie – kanapki z szynki, chleba żytniego, masła, wędliny i papryki
  • lunch – sałatka z zielonej sałaty, połowy papryki oraz cukinii, do tego pomidor, a także sos z musztardy, miodu i z oliwy z oliwek
  • przekąska – banan
  • obiad – pieczony dorsz z ziołami plus 2-3 ziemniaki i kiszona kapusta.

Wariant II

  • śniadanie – ciepły napój
  • II śniadanie – jajka sadzone na szynce podane z pomidorem oraz z awokado
  • lunch – tosty z mozzarellą oraz z ziołami
  • przekąska – jabłko
  • obiad – pieczona pierś z kurczaka z komosą ryżową.
Koniecznie przeczytaj  Ile kalorii mają frytki? Sprawdź dietetyczną wersję frytek

Pory dopasowujesz do swojego trybu życia, jak i do tego kiedy trenujesz. Wobec tego można pominąć śniadanie, albo kolację. Każdy rodzaj ma swoje wady i zalety. Jeśli lubisz późno wstawać zapominasz o pierwszym posiłku, ale jeśli masz trudności ze snem głód może je jeszcze spotęgować, więc bez kolacji będzie trudno.

Efekty diety 8-godzinnej

Dieta typu 8/16 według jej twórców korzystnie wpływa na metabolizm, poza tym pozwala nam zredukować tkankę tłuszczową. Niektórym w przeciągu tygodnia udaje się stracić nawet 5 kilogramów, innym w ciągu całego miesiąca aż 10 kilogramów. Należy jednak pamiętać, że utrata masy ciała jest zależna od wielu czynników, to tak naprawdę kwestia indywidualna. Zaleca się wytrwać na tej diecie 3 tygodnie, aby osiągnąć dobre wyniki.

Ciekawostką jest, że dieta 8/16 pomaga nam poprawić wskaźniki metaboliczne, między innymi wrażliwość tkanek na insulinę, czy obniżyć parametry stanów zapalnych.

Co więcej dieta 8-godzinna wspomaga pracę układu pokarmowego, a także procesy oczyszczania organizmu. Wymaga jednak ona silnej woli i dobrze ułożonego planu, ale warto ponieważ, twórcy podkreślają, że przy dłuższym stosowaniu diety 8/16 możemy obniżyć ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych, między innymi cukrzycy i miażdżycy.

Dieta 8/16 – opinie praktyków

Osoby, które były na diecie 8/16 mówią o dość dużym spadku wagi. To największy plus tej kuracji. Aczkolwiek po powrocie do starych nawyków żywieniowych może szybko pojawić się efekt jo-jo, a tego nikt z pewnością nie chce. Poza tym spożywanie dużej ilości zakazanych przez dietetyków produktów, takich jak słodycze i dania typu fast food może prowadzić do występowania wielu chorób, co więcej do gromadzenia się nadmiaru tkanki tłuszczowej magazynowanej w ustrojach. Z racji tego, że post skutkuje obniżeniem wydajności, jak i tempa metabolizmu z czasem odchudzanie jest mniej efektywne.

Koniecznie przeczytaj  Dieta 1400 kcal - zasady, efekty i przykładowy jadłospis na tydzień

Do diety 8/16 trzeba podejść z głową i przede wszystkim dobrze zaplanować zbilansowane posiłki, aby skutecznie zaspokoić głód. Jedz na co masz ochotę, ale zachowaj zdrowy rozsądek. To zdecydowanie ułatwi Ci sytuację po powrocie do normalnej diety. Zapomnij o kalorycznych napojach! Sięgaj po jedzenie kiedy jesteś głodny, ale tylko w przeciągu wyznaczonych 8 godzin.

Oceń ten artykuł!
[Ocena: Średnia: ]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *