trzy jajka

Ile kalorii ma jajko? Surowe, gotowane na miękko i na twardo


Niezbędnym składnikiem w każdej kuchni jest jajko. Używamy go do przygotowania wielu dań, od wytrawnych, po słodkie. 100 gram jajka ma dokładnie 150 kalorii, ale jak to wygląda w przypadku pojedynczych jajek przygotowanych na różny sposób? Sprawdź!


Kaloryczność różnych rodzajów jajek

W przypadku jajka kurzego kaloryczność jest różna, ponieważ zależy od samego sposobu przygotowania. Surowy produkt ma jedynie 48 kalorii. Natomiast po obróbce termicznej zdecydowanie ta wartość wzrasta.

  • Jajko na miękko zawiera około 88 kalorii;
  • Jajko surowe ma 139 kalorii w 100g;
  • Jajko na twardo ma 93 kalorie;
  • Jajecznicy ma około 170 kalorii;
  • Jajko sadzone ma nieco mniej, tylko 130 kalorii;
  • Jajko od kury zielononóżki ma 24 kalorie;
  • Przepiórcze jajko zawiera tylko 20 kalorii;
  • Gęsie jajko ponad 260 kalorii;
  • Jajko pochodzące od kaczki ma około 127 kalorii.

Pamiętaj, że ilość kalorii rośnie wraz z dodawanymi składnikami do potraw, w tym tłuszczu użytego do smażenia. 1 łyżka majonezu, na przykład to bomba 200 kalorii.

Czy jajko jest zdrowe? Poznaj jego właściwości odżywcze

W sklepach mamy jajka od kur hodowanych w różnych warunkach.  Ekologiczne posiadają oznaczenie 0, te z wolnego chowu 1, a 2 są z chowu ściółkowego. Najtańsza odmiana pochodzi z chowu klatkowego, czyli ma symbol 3.

Koniecznie przeczytaj  Ile kalorii ma zupa ogórkowa? Poznaj jej właściwości odżywcze

Jajko zawiera wiele cennych składników, które działają dobroczynnie nie tylko na organizm, ale również na wygląd skóry, włosów i paznokci. Dlatego ten składnik spożywczy można wykorzystać na wiele sposobów, nawet do tworzenia domowych kosmetyków, na przykład masek lub odżywek. W kuchni jajko przyda się do przyrządzenia większości dań – ciast, placków, farszy, czy panierek.

Jajko zawiera sporo składników odżywczych, między innymi:

  • białko
  • kwasy tłuszczowe – nasycone, jednonienasycone, wielonienasycone, omega 3
  • witaminę A
  • witaminę E
  • witaminy z grupy B
  • witaminę K
  • witaminę C
  • kwas foliowy oraz pantotenowy
  • żelazo
  • wapń
  • mangan
  • sód
  • cynk
  • potas.

Proporcje wyżej wymienionych elementów są różne w zależności od sposobu hodowli kur. Oczywiście najwięcej dobroczynnych właściwości posiadają ekologiczne produkty.

Związki skumulowane w jajku wpływają na wiele narządów, przede wszystkim na pracę mózgu i układu nerwowego. Dodatkowo przyspieszają metabolizm po spożyciu alkoholu, działają dobroczynnie też na wzrok.

Ile jajek można jeść w ciągu dnia?

W przypadku osób cierpiących na cukrzycę, choroby układu krążenia lub choroby układu krążenia należy ograniczyć spożycie jajek do dwóch tygodniowo. Normy ustalone przez WHO mówią o 10 jajkach tygodniowo w przypadku zdrowych osób. Dietetycy z kolei sugerują jadać co najwyżej 5 jajek tygodniowo. Ograniczenia dotyczą jedynie spożywania żółtek jajka. Białko jajka można spożywać dowolnie według zasad zbilansowanego planu żywieniowego.
Jajka są wyjątkowym źródłem wartościowych kwasów tłuszczowych i wysokiej jakości białka. Ich zbawienny wpływ na organizm człowieka praktycznie niweluje ich “ciemną stronę”. Spożywając jajka w ograniczonych ilościach, zgodnie ze zdrowym rozsądkiem może przynieść wyłącznie pozytywny wpływ na nasz organizm.

Cholesterol w jajku – szkodzi, czy nie?

Od lat pojawiają się informacje o wysokiej zawartości cholesterolu w jajku. Jest on tylko i wyłącznie w żółtku, ponieważ w białku nie występuje. W jednym produkcie mamy około 180 mg. Co ciekawe to jest prawie cała dawka sugerowana do przyjęcia w ciągu jednego dnia.

Koniecznie przeczytaj  Jak szybko schudnąć do wakacji?

Na szczęście organizm doskonale radzi sobie z tym i spokojnie można w przeciągu doby spożyć nawet 3 sztuki jajek. Ograniczenia powinny wprowadzić osoby cierpiące na hipercholesterolemię. Tu można zjeść maksymalnie 2-3, ale na cały tydzień.


 

Artykuł zaktualizowany

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *