Ile kalorii ma łyżeczka cukru? Poznaj zamienniki cukru


Cukier jest obecny prawie w każdym produkcie spożywczym. Człowiek przez całe swoje życie zjada ogromne ilości tego słodkiego białego proszku, czasem nawet nieświadomie. Co ciekawe, ta substancja może silnie uzależniać, tak samo jak alkohol, czy papierosy. Ile kalorii ma łyżeczka cukru? Sprawdź!


Kalorie w jednej łyżeczce cukru

Powszechnie krąży pogłoska, że cukier jest bardzo kaloryczny. Ta informacja jest jednak nieprawdziwa, ponieważ biały słodki proszek pozbawiony jakichkolwiek innych dodatków nie jest aż tak tuczący, jak nam się wydaje. Jak zatem wygląda jego wartość? 1 łyżeczka cukru ma w sobie 26 kalorii, a duża łyżka już prawie 2 razy tyle, bo aż 46. Pamiętaj, że z ilością dodanych porcji ta suma jeszcze wzrośnie!

Całkowite wyeliminowanie słodzenia herbaty, czy kawy pozwala nam w ciągu dnia „zaoszczędzić” około 100-200 kalorii, oczywiście w zależności od liczby napoi, które spożywamy w trakcie całej doby.

Trzeba mieć na uwadze, że cukier w zupełnie innej postaci ma odmienną wagę. Jedna łyżeczka:

  • cukru pudru to około 10 gram
  • klasycznego cukru to 5 gram
  • zdecydowanie więcej waży cukier kryształowy, który ponad 10 gram.

W jaki sposób cukier wpływa na ludzki organizm?

Cukier spożywany w nadmiernej ilości niekorzystnie wpływa na organizm. Po zjedzeniu od razu odczuwamy gwałtowny skok poziomu glukozy we krwi. Niestety, ale po bardzo krótkim czasie szybko on opada. Zauważymy przede wszystkim osłabienie i spadek siły. Odruchowo znów sięgamy po słodki produkt, aby przywrócić ciału energię.

Biały proszek, czyli cukier ma w sobie „puste kalorie” – nie zawiera żadnych cennych składników. Natomiast mniej popularny brązowy wariant ma ich śladową ilość. Zatem jego jedzenie nic nie wnosi do naszej diety oprócz zbędnych węglowodanów. Lista jego wad jest spora, ponieważ cukier zjadany w nadmiernej ilości:

  • zakwasza organizm
  • silnie uzależnia, a więc chcemy jeść go coraz więcej
  • przyspiesza proces starzenia skóry – ma duży wpływ na utratę elastyczności naskórka, niszczy włókna kolagenu oraz elastynypowoduje trądzik i inne podobne problemy skórne
  • niekorzystnie wpływa na odporność
  • przyczynia się do nadwagi i otyłości
  • powoduje próchnicę
  • źle wpływa na narządy takie, jak serce oraz nerki
  • zaburza pracę hormonalną organizmu
  • działa negatywnie na florę bakteryjną jelit
  • może zwiększyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II, jak również na depresję.
  • Zamienniki dla cukru

W ciągu dnia spożywamy sporo cukru, dlatego warto zmniejszyć liczbę łyżeczek dodawanych do kawy, czy do herbaty. Czym można zastąpić ten biały proszek? Zamienników na rynku jest kilkanaście:

  • Naturalny miód jest słodki, do tego bardzo zdrowy. Pamiętaj jednak, aby dodawać go do letniego płynu, ponieważ wrzątek niszczy większość odżywczych substancji tego produktu!
  • Stewia – to naturalna substancja o słodkim smaku. Ma w sobie witaminy, między innymi C, a także te z grupy B. Dostarcza sporo wapnia, żelaza, magnezu, potasu i cynku. Co ważne absolutnie nie wpływa na poziom insuliny!
  • Erytrol – to niskokaloryczny słodzik. Wyróżnia go niski indeks glikemiczny. Choć należy uważać z przyjmowaną ilością, gdyż nadmiernie spożywany może doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu systemu głodu, a także sytości.
  • Krystol – to też naturalny produkt z niską liczbą kalorii. Co ważne, nie powoduje podwyższenia stężenia glukozy we krwi.

Taka zmiana także pozwoli ograniczyć znacząco przyjmowaną w ciągu dnia liczbę kalorii, jak i samego cukru. Całkowite odstawienie tej substancji to długi proces, który trwa nawet 7 tygodni.


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *