ogorki

Ile kalorii ma ogórek? Właściwości odżywcze i zdrowotne

Ogórki są łatwo dostępne w zasadzie przez cały rok, choć te sezonowe sprzedawane latem są najsmaczniejsze. Jakie wartości odżywcze kryje w sobie to warzywo? Ile kalorii ma ogórek? W naszym artykule znajdziesz odpowiedzi na te i na inne pytania!

elite banner

Wartości odżywcze ogórka

Na sklepowych półkach znajdziemy różne odmiany ogórka. To warzywo w kolorze zielonym można jeść zarówno ze skórką, jak i bez. Wbrew pozorom ten produkt spożywczy ma wiele cennych witamin oraz minerałów. Jeśli chodzi o wartości odżywcze, to ogórek zawiera następujące wartości:

W 100 g obranego świeżego, a więc pozbawionego skórki mamy:

  • białko – 0,59 g
  • węglowodany – 2,16 g
  • tłuszcz – 0,16 g.

W typie ze skórką wartości wyglądają już nieco inaczej:

  • białko – 0,65 g
  • węglowodany – 3,63 g
  • tłuszcz – 0,11 g.

W ogórku znajdziemy przede wszystkim:

  • błonnik
  • witaminę C
  • witaminę E
  • wapń
  • żelazo
  • fosfor
  • potas
  • magnez
  • witaminę B1
  • witaminę B2
  • witaminę B3
  • witaminę B6.
  Ile kalorii ma tost z serem? Własnej roboty i z McDonald's

Nie każdy wie, że ogórki zawierają flawonoidy, lignany, triterpeny, a one mogą wykazywać właściwości przeciwnowotworowe oraz przeciwzapalne. Kiszone natomiast skrywają bakterie kwasu mlekowego, głownie rodziny Lactobacillaceae, czyli są źródłem przeciwutleniaczy. W nich dodatkowo pojawiają się duże dawki sodu, a więc osoby z nadciśnieniem muszą uważać na spożywaną ilość. Natomiast ludzie aktywni fizyczni, dzięki temu składnikowi uzupełnią niedobory spowodowane wzmożonym wydalaniem potu w czasie treningu.

plastry ogorka

Ile kalorii ma ogórek?

Ogórki są małokaloryczne, bowiem w 100 g świeżego warzywa bez skórki mamy tylko 12 kcal, a z zieloną otoczką już nieco więcej, bo 15. Co ważne, przetworzone będą posiadały już zupełnie inną wartość kaloryczną! Małosolne skrywają 11 kcal, natomiast te kiszone – 10,5 kcal.
W przypadku wariantu konserwowego mowa o 11 kcal.

Jakie właściwości zdrowotne ma ogórek?

Nie da się ukryć, że ogórki goszczą często na naszych stołach. To warzywo nadaje się do wielu dań, poza tym doskonale sprawdza się do przetworów. Ogórki są bardzo zdrowe, ponieważ:

  • wykazują działanie antynowotworowe
  • pomagają regulować ciśnienie krwi
  • działają moczopędnie
  • wspomagają odkwaszanie organizmu
  • nawadniają organizm
  • wspierają przemianę materii
  • wzmacniają odporność
  • wspierają proces oczyszczania organizmu z toksyn
  • pobudzają perystaltykę jelit, zwłaszcza warianty kiszone.
  10 produktów bogatych w węglowodany, które warto jeść na diecie

Trzeba pamiętać, że świeże ogórki zielone gruntowe są lekkostrawne w przeciwieństwie do tych poddanych procesowi fermentacji. Również ich indeks glikemiczny przetworzonych jest znacznie wyższy!

pokrojony ogoreks

Dlaczego warto włączyć ogórka do diety?

Ogórki są smaczne, poza tym mają wiele właściwości prozdrowotnych. Warto wobec tego włączyć je do swojej codziennej diety. Z racji tego, że to warzywo składa się w aż 97% z wody doskonale gasi pragnienie i nawadnia. To nie wszystkie zalety, ponieważ cudownie spisują się u osób, które cierpią na nieświeży oddech lub zmagają się z przykrym zapachem potu. Ogórki skutecznie usuwają nadmiar wody z organizmu, więc zmniejszają obrzęki i opuchliznę. Dodatkowo wspomagają odchudzanie, poza tym można stosować je na skórę  jako domowy kosmetyk, między innymi likwidują worki pod oczami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *