dietetyczna sałatka z jajkami

Dieta jajeczna – co to jest i na czym polega?


Monodieta bazuje tylko na jednym głównym składniku, najlepszym przykładem jest dieta jajeczna. To kuracja odchudzająca z dość ubogim menu, za to ze spektakularnymi efektami. Jak dokładnie wygląda? Na czym polega? Jak działa? Sprawdź!


Co to jest dieta jajeczna?

Dieta jajeczna to jedna z popularnych monodiet, czyli w menu mamy jeden główny składnik i są to jajka, poza tym dodajemy do nich mało innych produktów spożywczych. W tym przypadku jest to głównie tłuszcze w niewielkiej porcji oraz świeże owoce tudzież warzywa. Mamy 3 posiłki i nic poza tym!

Z tej diety nie mogą korzystać osoby z wysokim cholesterolem, a także te, które mają problemy z układem krążenia. Ostrożni muszą być również inni, głównie ludzie zmagający się z kłopotami układu pokarmowego. Monotonna dieta bazująca na jajkach bywa niebezpieczna ze względu na wysoki poziom cholesterolu i tłuszczu. Ta kuracja może obciążyć nerki oraz wątrobę.


Na czym polega dieta z jajek?

W trakcie tej kuracji odchudzającej spożywamy jedynie jajka gotowane nie dłużej niż 10 minut. Ta monodieta kumuluje w sobie masę białka, za to niewielką porcję węglowodanów. Do tego dochodzą witaminy – A, E, D, K i te z grupy B. Jest poza tym sporo wapnia, żelaza, potasu, fosforu, a także lecytyny. Aminokwasy zawarte w jajku regulują poziom hormonów, między innymi insuliny, jak również płynów ustrojowych.

W jednym jajku jest około 70 kalorii, więc to niewiele. W ciągu dnia będąc na diecie należy spożyć 6 sztuk, które są podzielone na 3 posiłki. Należy je konsumować wraz z niewielką ilością tłuszczu, na przykład oliwy z oliwek, czy majonezu. Można także wykorzystać masło. Dobrze jest dołożyć do każdej porcji świeże warzywa lub owoce. Grejpfrut, pomarańcz, jabłko, gruszka, pomidor, sałata, oliwki – one będą odpowiednie. Do tego pijemy 2-3 litry płynów na dobę. Powinny to być produkty, takie jak niesłodzona zielona herbata, woda, czy słaba kawa. Na ten czas zapomnij o gazowanych napojach oraz energetykach, no i przede wszystkim o alkoholu.

Przykładowy jadłospis diety jajecznej na cały dzień:

  • śniadanie – 2 gotowane jajka plus banan
  • obiad – 2 gotowane jajka z sałatką warzywną z marchewki, groszku i majonezu
  • kolacja – 2 gotowane jajka, jabłko lub gruszka

Sałatki możesz przygotowywać także z sałaty lodowej lub tej klasycznej masłowej z dodatkiem świeżego zielona ogórka bądź pomidora. Do smaku dorzucasz kilka kropli oliwy z oliwek, ewentualnie majonez.

Drugi wariant menu monodiety z jajek:

  • śniadanie – 2 jajka, grejpfrut
  • obiad – 2 jajka, brokuł z sosem musztardowym
  • kolacja – 2 jajka , 2 pomidory z cebulą

Ten typ jednoskładnikowej diety stosujemy przez 7 dni, choć wiele źródeł mówi, że spokojnie można poddać się kuracji do 14 dni. Inne natomiast twierdzą, że tak długi okres wyniszczy organizm, bardzo nas osłabi. Dobre rezultaty uzyskamy nawet po 3-5 dniach diety jajecznej, więc nie ma co przesadzać.


Zalety i wady monodiety z jajek

Nie da się ukryć, że każda dieta ma wady i zalety. Ten rodzaj przede wszystkim powoduje szybki spadek wagi, nawet do 5 kilogramów. Przy 2 tygodniowym stosowaniu może sięgnąć nawet 10 kilogramów! Potem niestety, ale ryzyko efektu jo-jo jest bardzo duże. Pamiętaj, że kurację możesz powtarzać maksymalnie co 2 miesiące, nie częściej!

Wiele osób będąc na diecie jajecznej odczuwa różne objawy, między innymi:

  • zmęczenie
  • bóle głowy
  • dochodzi nawet do omdleń
  • zaburzeń metabolizmu.

Wszystko to jest spowodowane zbyt małą kalorycznością posiłków, poza tym znikomą porcją węglowodanów. Poprzez to organizm sięga po rezerwy, i w ten sposób korzysta ze zgromadzonych zapasów energii. Mało tego, powoduje to wzmożone spalanie tkanki tłuszczowej.

Dieta jajeczna jest bardzo restrykcyjna, dlatego trudno na niej wytrwać. Monotonne posiłki szybko się nudzą i nas osłabiają, jak również obniżają poziom samopoczucia.


 

Artykuł zaktualizowany

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *