Ile kalorii ma herbata? Zielona, czarna, owocowa, czerwona czy miętowa

Artykuł zaktualizowany


Napar z suszonych liści i pączków to oczywiście aromatyczna herbata. Do wyboru mamy kilkanaście odmian. W ciągu dnia potrafimy wypić sporo kubków tego napoju, ale na szczęście każda herbata ma 0 kalorii. Kaloryczne są tylko dodatki, które do niej dosypujemy lub dolewamy.


Czy herbata jest kaloryczna?

Herbata może być zwykła lub składać się z aromatycznej mieszanki, na przykład kilku rodzajów z dodatkiem owoców, czy ziół. Do wyboru mamy sporo postaci, przede wszystkim liściaste, w granulkach oraz produkty w praktycznych torebkach – wszystkie się zaparza.

Naturalne warianty są najlepszym wyborem, ponieważ skrywają w sobie 100% herbaty i 0 kalorii. Choć należy pamiętać, że to głównie dorzucone do środka dodatki wpływają na podniesienie wartości kalorycznej tego naparu.

  • Herbata zielona zawiera jedynie 4 kalorie na 100g;
  • Herbata czarna zawiera jedynie 1 kalorie na 100g;
  • Herbata owocowa to zazwyczaj 10 kalorii na 100g;
  • Herbata czerwona zawiera jedynie 1 kalorie na 100g;
  • Herbata miętowa zawiera jedynie 1 kalorie na 100g;
  • Herbata z cytryną kalorie zawiera jedynie 1 kalorie na 100g;
  • Herbata z mlekiem zawiera tyle kalorii ile dodasz mleka. Mleko ma 146 kalorii na 100g. 
  • Herbata z cukrem to dodatkowe 20 kalorii w herbacie;
  • Herbata z miodem podnosi kaloryczność herbaty o 17 kalorii;
  • 1 łyżeczki soku malinowego to dodatkowo 22 kalorie
  • 1 łyżeczki mleka 1,5% kumuluje około 5 kalorii, tłuste będzie miało więcej.
  Ile kalorii ma wódka?

W sklepach znajdziemy również gotowe napoje herbaciane z dodatkiem cukru i innych substancji słodzących. Jest mnóstwo rodzajów smaków oraz pojemności opakowań. Tego typu herbata w 500 mililitrach zawiera ponad 150 kalorii. Słodki smak powoduje, że chcemy wypić dużo większą ilość, a zatem suma urośnie do sporej liczby!


Właściwości różnych rodzajów herbat

Czarna herbata jest chyba najpopularniejszą odmianą ze wszystkich. Zawiera ona kofeinę, katechin oraz sporo garbników. Działa pobudzająco, a zarazem odtruwa nasz organizm. Do tego ma właściwości bakteriobójcze, poza tym wzmacnia zęby. Napar wyróżnia intensywny kolor oraz aromat.

Ostatnio hitem stała się herbata zielona, która posiada zdecydowanie mniej kofeiny i garbników niż typ czarny. Za to spowalnia procesy starzenia, obniża poziom cholesterolu, normuje ciśnienie, jak również skutecznie oczyszcza z toksyn. Mało tego, chroni nasze serce oraz przynosi ulgę w sytuacji występowania nadkwasoty. To bogactwo katechin! Biała odmiana ma te same właściwości zdrowotne co produkt w kolorze zielonym, ale dużo mniej kofeiny.

  Dieta tłuszczowa - zasady, jadłospis, efekty

Kolejny wariant to herbata czerwona. W niej jest najwięcej kofeiny i mikroelementów. Działa moczopędnie, poprawia pamięć, do tego obniża poziom cholesterolu. To doskonały napar dla ludzi walczących z nadprogramowymi kilogramami. Wyróżnia go przede wszystkim błotny zapach.


Parzenie herbaty – co warto wiedzieć?

Zawsze dokładnie czytaj instrukcję na opakowaniu bez względu na to, czy to produkt w granulkach, czy w praktycznej torebce. W zależności od typu herbaty wymaga ona zupełnie innego procesu zaparzania:

  • Czarna jest gotowa po 3-5 minutach. Woda do liściastej odmiany powinna mieć 85 stopni.
  • Zielona również musi się parzyć od 3 do 5 minut, ale niektóre gatunki można zalać kilkukrotnie. Najlepiej, gdy temperatura wody będzie wynosić 80-90 stopni.
  • Czerwona herbata zalana wrzątkiem jest gotowa po 3-5 minutach. Pije się bez cukru!
  • Biała parzy się najdłużej ze wszystkich miej więcej 5-7 minut w wodzie w temperaturze 85 stopni.

W ciągu dnia nie należy pić więcej niż 4-5 filiżanek herbaty. Dlaczego? Ten napar działa moczopędnie, może również źle reagować w połączeniu z niektórymi lekami. Zbyt duża ilość odmiany zielonej  zaburza wchłanianie się żelaza i wapnia, a nadmiar garbników wyniszcza witaminę B1.

Nigdy nie dodawaj do wrzącej herbaty cytryny! Kwas w połączeniu z aluminium powoduje, że powstaje cytrynian glinu. Ta substancja może być szkodliwa dla naszego mózgu, a nawet mocno przyczynić się do rozwoju choroby Alzheimera. Dlatego lepiej dodawać pasterek cytryny lub sok do lekko przestygniętego naparu.

  Chleb proteinowy - co to jest i jakie są jego rodzaje?

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.