hantei i butelka wody

Jakie witaminy i minerały powinny zawierać suplementy diety dla sportowców i czy są konieczne?


Istnieją dziesiątki czynników, które należy wziąć pod uwagę, bilansując dietę – zwłaszcza u sportowców, u których cennych substancji ubywa w znacznie szybszym tempie. W tym artykule sprawdzamy, co powinno wchodzić w skład suplementów i odżywek dla sportowców i dlaczego. 


Witaminy minerały i suplementy dla sportowców – czy naprawdę są potrzebne?

Powszechnie wiadomo, że jeśli stosujemy prawidłową dietę, suplementacja nie jest konieczna. Tymczasem warto poddać to twierdzenie pod dyskusję – któż z nas stosuje absolutnie prawidłową dietę? Istnieje zapewne grupa sportowców, za których formą stoi cały sztab specjalistów. A jaki odsetek sportowców-amatorów naprawdę wie, jak zbilansować posiłki w zależności od ich codziennej aktywności fizycznej i sportowej, składu ciała, trybu życia, predyspozycji genetycznych, czynników ryzyka i regularnych badań krwi? 

Suplementy diety dla sportowców – przydatne substancje 

Sportowcy wykonujący treningi o wysokiej intensywności mogą potrzebować większej ilości witamin B1, B2 i B6, które biorą udział w produkcji energii. Z kolei sportowcy wegetarianie są bardziej narażeni na spożycie niewystarczającej ilości energii, białka, tłuszczu i ważnych mikroelementów, takich jak witaminy B2, B12, D oraz minerałów jak cynk, wapń i żelazo. Suplementy diety dla młodych sportowców są z reguły niepotrzebne (po raz kolejny powtarzamy – organizm powinien wszystko, co potrzebne otrzymywać wraz z dietą). Warta rozważenia w okresie dorastania jest za to suplementacja witaminą D w ilości 800-2000 IU/dobę i kwasami tłuszczowymi omega-3 (EPA i DHA) – 250 mg/dobę.

  Jakie białko na masę wybrać? Jak je stosować?

Badania pokazują, że nadmierne ćwiczenia wśród profesjonalnych sportowców mogą zakłócać homeostazę mikroflory jelitowej – czytamy na stronie LabOne, gdzie można zakupić suplementy dla sportowców, w tym probiotyk N°1 Sport Biotic specjalnie zaprojektowany w celu poprawy reakcji immunologicznej sportowców i ich wyników.   

Sportowcy powinni zatem w pierwszej kolejności zadbać o swój układ pokarmowy. Jego pracę zaburza wiele czynników, wśród których  na pierwszym miejscu można wymienić chociażby przetrenowanie i  niewłaściwą dietę. Te z kolei nasilają wszelkie stany zapalne. Ponieważ powszechnie wiadomo, że odporność (i szczęście) pochodzi z jelit, każdy sportowiec powinien włączyć do diety dobry preparat probiotyczny. 

Kiedy odżywki i suplementy diety dla sportowców mogą okazać się niezbędne? 

Jak wspomnieliśmy, suplementy witaminowe i mineralne nie są konieczne, jeśli sportowiec spożywa odpowiednią ilość energii z różnych pokarmów. Suplementacja może być jednak potrzebna u sportowców, którzy m.in.:

  • są na diecie niskokalorycznej;
  • podejmują ekstremalne praktyki, aby schudnąć, nabrać masy mięśniowej, przygotowują się do zawodów sylwetkowych itp.;
  • eliminują ze swojej diety jedną lub więcej grup żywności;
  • wracają do zdrowia po kontuzji;
  • leczą określony stan chorobowy (np. suplementują żelazo w leczeniu anemii);
  • są lub planują być ciąży (należy uzupełnić suplementację kwasem foliowym);
  • stosują dietę wegetariańską itd. 
  Glicyna - właściwości i zastosowanie glicyny

Podsumowując, jeśli regularnie uprawiasz sport, nawet na poziomie amatorskim, ale masz podejrzenie, że w twojej diecie może czegoś brakować, możesz rozważyć suplementację. Warto jednak polegać na kompetentnych i wyspecjalizowanych profesjonalistach. Przeprowadzą oni sumienną identyfikację niedoborów i dobiorą nie tylko same substancje czynne, jak i ich dawkowanie, czas stosowania, postać farmaceutyczną, biodostępność, możliwą interakcję z żywnością lub lekami, aby suplementy dla sportowców były najskuteczniejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.