filet z lososia

Ile kalorii ma łosoś? Wartości odżywcze i właściwości

Artykuł zaktualizowany


Kuchnia na dworach europejskich XVIII i XIX wieku wyznaczała ścieżki dobrego smaku i mody na konkretne dania. Wykwintne potrawy wymagały wysokiej jakości składników i  wyszukanych produktów. Niektóre z nich do  dziś nadal są znane i popularne. Do nich zalicza się właśnie łosoś- szlachetna i delikatna ryba, bardzo ceniona wśród ówczesnej arystokracji.


Łosoś jest morską rybą, a przy tym smaczną i zdrową alternatywą na obiad. Można ją przyrządzić na wiele sposobów. Ceniony jest za swój charakterystyczny smak i zapach. Najbardziej popularny jest łosoś w wersji wędzonej, który to potrafi dodać potrawom niepowtarzalnego i wyjątkowego aromatu. Dzięki swoim prozdrowotnym własnościom odżywczym zyskała popularność wśród osób  będących na diecie odchudzającej oraz  prowadzących zdrowy styl życia.

Kaloryczność łososia

Łosoś jest uważany za rybę szlachetną i zdrową, która do niskokalorycznych nie należy. Świeży łosoś ma ok. 130 kcal w 100 g. Wersja ugotowana tej ryby ma 186 kcal w 100 g, zaś łosoś przyrządzony na parze ma nieco mniej, bo 170 kcal / 100 g.

  Cheat day - czym jest i jak go stosować? Zalety i wady

Wydawałoby się, że wędzona postać tej ryba jest najbardziej kaloryczna. Nic bardziej błędnego. Tak naprawdę proces wędzenia nie ma zbyt wielkiego wpływu na kaloryczność naszego łososia. W 100 g wędzonego łososia mamy tylko 153 kcal.

Jednak najwięcej kalorii ma łosoś smażony, ponieważ proces smażenia sprawia, że nasza ryba staje się bardzo kaloryczna. W 100 g usmażonej ryby jest nawet 356 Kcal. Z tego też względu osoby odchudzające się, powinny zrezygnować ze smażonego łososia. Najlepszą dla nich w tym wypadku  alternatywą jest grillowany łosoś. W ten sposób przyrządzona ryba ma delikatne i aromatyczne mięso, które zawiera mało kalorii. Ilość kalorii w tym procesie obróbki cieplnej łososia jest porównywalna go gotowanej wersji tej ryby. Grillowany łosoś posiada 167 kcal/ 100 g.

Na naszych pułkach sklepowych również znajdziemy łososia w konserwie. W takiej postaci można wykorzystać go do przygotowania sałatek lub past kanapkowych. Konserwa z łososia ma tylko 150 kcal / 100 g.

Dlaczego warto jeść łososia? Wartości odżywcze

Pomimo swojej kaloryczności, łosoś pojawia się  w jadłospisie osób będących na diecie odchudzającej. Zawiera on bowiem składniki, pozwalające szybko spalać tłuszcze, białka i węglowodany, a co najważniejsze jest bogatym źródłem kwasów omega 3.

  Dieta kapuściana - czy jest skuteczna? Efekty, zasady i jadłospis na tydzień

Świeża ryba z łososia posiada dużo białka, które to wpływa na zachowanie masy mięśniowej, przy redukcji tkanki tłuszczowej, a także jej odbudowanie po wysiłku fizycznym. Niska zawartość sodu oraz bogate źródło witamin z grupy B (m.in. B1,  B12) pozwala na redukcję tłuszczu oraz sprawne działanie układu nerwowego. Ma również dobroczynne działanie na nasz układ kostny i wspomaga produkcję krwi.

Łosoś jest również źródłem witaminy D, poprawiającej pracę układu odpornościowego, kontrolującej wydzielania insuliny oraz regulującej gospodarkę fosforu i wapnia w naszym organizmie.

Ta ryba zawiera również takie pierwiastki jak potas i magnez. Potas wspomaga pracę serca, mięśni i mózgu, a także gospodarkę elektrolitową. Jego niedobór powoduje ogólne zmęczenie i drażliwość oraz prowadzi do zwiększonego ciśnienia krwi. Magnez wpływa na nasz układ trawienny, przyczynia się do lepszego metabolizowania białek, tłuszczy i węglowodanów. Poprawia również pamięć, chroni serce i wzmacnia mięśnie. Ze względu na swoje właściwości odżywcze i dobroczynne działanie,  łosoś powinien zagościć w naszym jadłospisie na stałe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.