kobieta rozciaga nogi

Ćwiczenia na krzywe nogi – jak sprawić, żeby były proste?

Nie każdy ma proste nogi. Istnieje jednak szereg metod, dzięki którym można uzyskać taki efekt. Co ważne, nie wszystkie wymagają ingerencji lekarza. Ćwiczenia na krzywe nogi są niezwykle pomocne. Jak sprawić, żeby kończyny były proste? Odkryj pozycje, które potrafią zmienić ich wygląd na plus. Mamy aż 10 propozycji!

Krzywe nogi – dlaczego je mamy?

Proste nogi zdarzają się rzadko, bo zazwyczaj dużo brak im do perfekcji. Krzywizna mniej lub bardziej rzuca się w oczy. Niektóre osoby wyolbrzymiają tego typu niedoskonałość. Dlaczego mamy ten problem? Zazwyczaj winowajcom jest wada postawy. Może to być dziedziczne, a więc dziedziczymy to po przodkach, tudzież to wynik przebytej kontuzji, czy operacji. Przyczyny krzywych nóg są rozmaite, dlatego pojawiają się u kobiet, jak i u mężczyzn. Ciekawostką jest to, że w przypadku piłkarzy ten defekt występuje niezwykle często, a to z racji charakterystycznej mechaniki ruchów – kopania oraz dryblingu, które obciążają przywodzicieli uda. Mówi się nawet, że to „choroba zawodowa” dotycząca ludzi, którzy regularnie trenują football.

Co ważne, „naprawia się” krzywe nogi wyłącznie do 14 roku życia. W późniejszym okresie jest bardzo trudno cokolwiek zdziałać i w grę wchodzą wyłącznie zabiegi operacyjne, czyli metody bardzo inwazyjne.

kobieta z krzywymi nogami

Rodzaje krzywych nóg – jakie wyróżniamy?

Krzywe nogi to widoczny mankament ciała, który wielu osobom przeszkadza. Nie każdy wie, że istnieją odmienne rodzaje krzywych nóg. W zależności od typu kończyny układają się w inny sposób. Jak? Nieprawidłowe wygięcie może przybierać liczne formy. W medycynie wyróżnia się następujące odmiany:

  • krzywiznę nóg idealną, którą wyróżnia to, że w pozycji prostej kolana oraz kostki stawów skokowych delikatnie się ze sobą stykają
  • typ „O”, czyli nogi przyjmują kształt litery O, a więc rozchodzą się od miednicy, za to kolana się nie stykają, choć kostki stawów skokowych już tak
  • typ „X”, czyli nogi przyjmują kształt X, a więc kolana się stykają, za to kostki stawów skokowych nie
  • fałszywa, gdzie mamy równe stawy i kości, choć kończyny wydają się na krzywe ze względu na nadmierny bądź nierównomierny rozwój mięśni.
  Co można wykorzystać do rolowania mięśni?

Jak sprawdzić rodzaj krzywizny? Wystarczy stanąć prosto i w lusterku bacznie obserwować ułożenie nóg.

10 ćwiczeń na krzywe nogi

Ćwiczenia na krzywe nogi możesz wykonywać w domu, na siłowni, jak i w plenerze. Możliwości są dość duże. To przede wszystkim uniwersalne pozycje, które są wszystkim dobrze znane. Klasyczne ćwiczenia na prostowanie krzywych nóg to nie jedyna opcja. W zależności od rodzaju wady dodatkowo poleca się nieco inne pozycje, które są skierowane na konkretny rodzaj krzywizny. Mimo wszystko warto wykonywać wszystkie niżej opisane ćwiczenia na proste nogi, bo dzięki nim można odrobinę zniwelować niedoskonałość. Liczy się tu oczywiście regularność, a więc ćwiczymy kilka razy w tygodniu. Poprawimy, w ten sposób nie tylko wygląd nóg, ale i nasze zdrowie oraz sprawność fizyczną.

Ćwiczenia na proste nogi – TOP 10:

1. Stajesz prosto, podnosisz lewą nogę, tak aby utrzymywać miękkie kolano. Opuszczasz kucając na prawej nodze. Potem zmieniasz stronę i robisz to samo. Wykonaj 10 powtórzeń. Na początku poleca się wykorzystać do tego ćwiczenia na krzywe nogi krzesło, aby łatwiej było zachować stabilną pozycję ciała.

  25 najlepszych ćwiczeń na klatkę piersiową

2. Siadasz na podłodze z wyciągniętymi nogami. Wykonujesz gwałtowne ruchy obracając stopy na zewnątrz. Napinasz mięśnie nóg!

3. Siadasz na brzegu krzesła. Unosisz w górę wyprostowane nogi, ale tak aby powstał kąt między udami, a tułowiem wynoszący 90 stopni. W tym ćwiczeniu ciągniesz stopy do siebie, a potem od siebie. Wykonaj 20-30 powtórzeń.

4. Klękasz, następnie siadasz między kolanami. Wykonaj 20-30 powtórzeń.

5. Stajesz prosto, ręce znajdują się na biodrach. Robisz duży krok w prawo, zginasz prawą kończynę, a przeciwstawną trzymasz wyprostowaną. Zmieniasz stronę. Wykonaj na każdą ze stron po 10 powtórzeń.

6. Kładziesz się na ziemi bokiem. Podpierasz głowę jedną ręką, druga leży wzdłuż tułowia. Kończyny dolne są wyprostowane. Unosisz w górę i w dół nogę – prostą bądź lekko wygiętą. Zrób na każdą ze stron 10 powtórzeń.

7. Stajesz prosto i starasz się utrzymać na palcach stóp. Na początku możesz pomóc sobie trzymając się ściany bądź oparcia krzesła. Ważne jest zachowanie równowagi! Zrób 10 powtórzeń.

8. Chodzenie po schodach, a nawet bieganie to recepta na proste nogi. Dodatkowym plusem jest to, że wzmocnisz pośladki, łydki, a także ścięgna podkolanowe.

9. Przysiady to sprawdzony wybór podczas treningu nóg. Ta pozycja doskonale sprawdza się w przypadku krzywizny, bo angażujemy do pracy liczne partie mięśniowe przede wszystkim łydki, a także ścięgna podkolanowe. Wykonaj klasyczne przysiady, 10 powtórzeń w zupełności wystarczy.

10. Stajesz na kolanach, natomiast stopy odprowadzasz na zewnątrz. Raz siadasz na jedną, a raz na drugą stronę, poza tym jeszcze pomiędzy nogami.

Pamiętaj, aby wyżej opisane ćwiczenia na krzywe nogi kończyć zawsze rozluźnieniem kończyn. Z treningu na trening będziesz mniej czuć zmęczenie, poza tym dolegliwości bólowe nie doskwierają aż tak.

  Jak wzmocnić ręce? 8 ćwiczeń na wzmocnienie rąk

cwiczenia na krzywe nogi

Chcesz mieć proste nogi? Zacznij ćwiczyć!

Ćwiczenia na proste nogi są polecane przez lekarzy, jak i przez fizjoterapeutów. Regularne uprawianie aktywności fizycznej ma wiele plusów. To niezbędny element w fizjoterapii. Chirurgiczne prostowanie nóg jest skomplikowane, a rekonwalescencja trwa nawet długie miesiące. Domowy trening nie da aż takich rezultatów, ale z pewnością odrobinę pomoże. Jak ćwiczyć krzywe nogi? Stosuje się przede wszystkim popularne pozycje, które pojawiają się w wielu planach treningowych. To, między innymi przysiady, czy też mostek. Dobrym pomysłem będzie także stosowanie wariantów rozciągających, które poprawiają naszą elastyczność. Prostowanie krzywych nóg za pomocą aktywności fizycznej sprawdzi się wyłącznie przy niewielkich niedoskonałościach. Pomocne są jeszcze w tym wypadku masaże wykonywane przez specjalistów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.