dieta-zasadowa-zywnosc

Dieta zasadowa – naturalny sposób na odkwaszenie organizmu

Na czym polega dieta zasadowa i jakie są jej główne założenia? Jak skomponować jadłospis? Jakie produkty spożywcze należy wyeliminować z diety? Czym właściwie jest zakwaszenie organizmu i jakie są jego objawy? Odpowiedzi na powyższe pytania znajdziecie w artykule.

Dieta zasadowa a zakwaszenie organizmu

Dieta zasadowa, inaczej dieta alkaliczna, w naturalny sposób prowadzi do odkwaszenia organizmu, czyli do zmniejszenia stężenia kwasów magazynowanych w naszych tkankach. Jadłospis oparty jest na bilansie makroskładników – białka, węglowodanów, tłuszczów – oraz na eliminacji tzw. produktów kwasotwórczych i zastąpieniu ich produktami zasadowymi. Zanim przejdziemy do najważniejszych założeń diety zasadowej, przedstawimy, czym właściwie jest mityczne zakwaszenie organizmu i w jaki sposób się objawia.

Zakwaszenie organizmu to stan zaburzenia gospodarki kwasowo-zasadowej powiązany ze wzrostem pH krwi – wartość pH powyżej 7,45. Dochodzi wówczas do magazynowania nadmiaru kwasów w tkankach, a to z kolei prowadzi do rozwoju poważnych schorzeń.

Warto nadmienić, że kwasy są obecne w ciele każdego zdrowego człowieka, ponieważ zabezpieczają one funkcjonowanie niektórych narządów, natomiast nasz organizm sam neutralizuje ich nadwyżkę za pomocą minerałów dostarczanych m.in. w diecie. W sytuacji, gdy jadłospis jest ubogi w prozdrowotne składniki, natomiast dominują w nim kwasy tłuszczowe, węglowodany i używki – to dochodzi do zakwaszenia. Informacje na temat prawidłowych nawyków żywieniowych znajdziecie na portalu e-zdrowie.

  Czy wątróbka jest zdrowa? Wartości odżywcze i właściwości

Jakie są objawy zakwaszenia organizmu?

Zakwaszenie organizmu objawia się m.in. poprzez:

  • nadmierne zmęczenie,
  • bóle mięśni i stawów,
  • bóle głowy,
  • dolegliwości ze strony układu pokarmowego,
  • pogorszenie kondycji skóry, włosów i paznokci,
  • niesmak w ustach,
  • problemy z potencją,
  • problemy z pamięcią i koncentracją,
  • zaburzenia snu,
  • zespół metaboliczny,
  • obniżenie odporności,
  • zaburzenia nastrojów.

Jakie są główne zasady diety zasadowej?

Dieta zasadowa w 70-80% powinna składać się z produktów o właściwościach zasadotwórczych oraz neutralnych. Pozostałe 30-20% stanowi żywność kwasotwórcza.

Dziennie przyjmujemy po pięć posiłków, zachowując regularne pory ich spożywania oraz maksymalnie czterogodzinny odstęp pomiędzy nimi. Ważną kwestią jest również odpowiednie nawodnienia organizmu, które wpływa na wypłukiwanie toksyn. Przyjmuje się, że optymalnie powinniśmy wypijać minimum dwa litry płynów dziennie – najlepiej wody niegazowanej, ziołowych naparów, świeżych soków warzywnych lub owocowych.

Dieta alkaliczna przede wszystkim opiera się na warzywach i owocach – należą one do grona żywności zasadotwórczej. Źródła białka powinniśmy łączyć z jak największą porcją warzyw. Na przykład, jeżeli w naszym posiłku znajduje się mięso, to warzywa powinny dwukrotnie przewyższać jego porcję. Natomiast produkty należące do grona neutralnych możemy komponować zarówno z żywnością zasadotwórczą, jak i kwasotwórczą.

Pamiętajmy o tym, że sama zmiana nawyków żywieniowych to nie wszystko. Nie możemy zapominać również o regularnej aktywności fizycznej, odpowiedniej ilości snu i odpoczynku – zwłaszcza jeżeli towarzyszy nam przewlekły stres.

  Ile kalorii ma herbata? Zielona, czarna, owocowa, czerwona czy miętowa

dieta-zasadowa-owoce12

Produkty zasadowe w diecie odkwaszającej

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, dieta alkalizująca składa się przede wszystkim z produktów zasadotwórczych, czyli bogatych w: potas, magnez, wapń, sód. Jadłospis powinien więc dostarczać nam przede wszystkim porcji warzyw (sałata, marchew, burak, rzodkiew, seler, kalafior, brokuły, kapusta, szparagi, pietruszka, cebula, czosnek, szpinak, kabaczek, dynia) oraz owoców (owoce cytrusowe, jabłka, brzoskwinie, arbuzy, porzeczki, kiwi, mango, papaja, agrest). Zwróćmy uwagę na to, że owoce cytrusowe także należą do grupy żywności zasadotwórczej. Mimo że charakteryzuje je kwaśny smak, to nie wpływają one na gromadzenie się kwasów w tkankach.

Wśród innych produktów zasadowych możemy wymienić:

  • zioła,
  • kaszę gryczaną,
  • migdały,
  • nasiona słonecznika,
  • kiełki (sojowe, rzodkiewki),
  • pestki dyni,
  • ocet jabłkowy,
  • zieloną herbatę,
  • sok z buraków,
  • stuprocentowe soki owocowe.

Natomiast do grona żywności neutralnej należą produkty spożywcze o działaniu słabo zasadotwórczym lub słabo kwasotwórczym, czyli:

  • mleko i maślanka,
  • olej rzepakowy,
  • oliwa z oliwek,
  • mleczko kokosowe,
  • orzechy (laskowe, makadamia, brazylijskie),
  • siemię lniane,
  • czerwona fasola,
  • tofu,
  • soczewica,
  • cieciorka.

Żywność kwasotwórcza – jakie produkty spożywcze należy wyeliminować z jadłospisu?

Wśród najbardziej kwasotwórczej żywności wymienia się produkty o wysokim stopniu przetworzenia, czyli wszelkiego typu fast-foody, gotowe dania, słone i słodkie przekąski. Do zakwaszenia przyczyniają się także pierwiastki (siarka i fosfor), produkty pochodzenia zwierzęcego (z wyjątkiem mleka), produkty zbożowe, produkty zawierające sól, substancje słodzące, substancje konserwujące i sztuczne barwniki.

  Ile kalorii ma mandarynka? Wartości odżywcze i właściwości

Stosując dietę zasadową, powinniśmy więc ograniczyć spożycie m.in.:

  • mięsa i wędlin,
  • ryb,
  • jajek,
  • serów,
  • chleba pszennego,
  • wypieków z białej mąki,
  • białego makaronu,
  • dżemów,
  • cukru i soli,
  • czekolady,
  • kawy rozpuszczalnej,
  • czarnej herbaty,
  • słodzonych napojów,
  • alkoholu,
  • gotowych sosów.

Na zakwaszenie organizmu w umiarkowany sposób wpływają również: słodzone jogurty, płatki zbożowe, orzeszki ziemne, miód, dojrzałe banany, mandarynki, borówki, suszone śliwki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.