cukier

Sukraloza – co należy o niej wiedzieć?


Sukraloza to jedna z najsłodszych substancji na świecie! Jej siła słodząca jest blisko 600 razy większa od klasycznego cukru spożywczego. Nic więc dziwnego, że substancja ta została zaklasyfikowana do grupy intensywnych substancji słodzących. Jako słodzik występuje w produktach spożywczych już ponad 20 lat. I jak się okazuje, ma wiele innych zalet – nie dostarcza kalorii, a także nie przyczynia się do rozwoju próchnicy. Czy zatem sukraloza ma jakieś wady? Kiedy warto ją stosować?


Co to jest sukraloza?

Sukraloza pod względem chemicznym stanowi bliską koleżankę sacharozy, która tworzy klasyczny cukier spożywczy. Podstawową różnicą pomiędzy substancjami jest to, że zamiast grup węglowodorowych (jak w sacharozie), w sukralozie występują grupy hydroksylowane chlorem.

Sukraloza została wynaleziona w 1967 roku i należy do grupy intensywnych substancji słodzących. Słodzik ten nie występuje naturalnie w przyrodzie, a został zsyntetyzowany dzięki metodom inżynierii chemicznej. Sukralozę w produktach spożywczych oznacza się symbolem E955. Jako że należy do grupy intensywnych substancji słodzących, jej zawartość w pożywieniu podlega ograniczeniom wyznaczanym przez rozporządzenie nr 1333/2008 z dn. 16.12.2008 r. w sprawie dodatków do żywności.

Właściwości sukralozy

  • Siła słodząca

Sukraloza cechuje się jednym z najwyższych poziomów słodkości wśród słodzików. W porównaniu do klasycznego cukru spożywczego jest 600 razy słodsza. Z tego względu spotkać ją można w napojach gazowanych bez cukru, a także żywności “0 kcal” np. dietetycznych przekąskach i słodyczach. Z uwagi na to, że cechuje ją tak duża siła słodząca, w produktach spożywczych może być stosowana w bardzo małych dawkach.

  • Kaloryczność
Koniecznie przeczytaj  Dieta cytrynowa - na czym polega? Efekty, skutki uboczne i potencjalne zagrożenia

Sukraloza, jako że należy do grupy intensywnych substancji słodzących, nie dostarcza kalorii (0 kcal).

  • Wpływ na zdrowie zębów

Słodziki, takie jak sukraloza, nie ulegają przemianom w organizmie człowieka. Dzięki temu nie stanowią pożywki dla niekorzystnych kolonii bakteryjnych i nie powodują rozwoju próchnicy.

  • Obróbka termiczna

Włączając słodziki do diety, należy dokładnie poznać ich właściwości. Niektóre z substancji słodzących nie mogą być poddawane działaniu wysokiej temperatury, ponieważ są nietrwałe i powodują np. gorzki smak żywności. Szczęśliwie nie dzieje się tak w przypadku sukralozy. Jest ona odporna na ogrzewanie. Dzięki temu może być stosowana zarówno na zimno, jak i na ciepło.

Sukraloza na świecie

Pierwszym krajem, który dopuścił tę substancję do użytku, była Kanada. Już w 1991 roku dowody potwierdzające jej bezpieczeństwo uznano za wystarczające. Obecnie sukraloza jest stosowana w całej Unii Europejskiej, a także wielu innych krajach na całym świecie takich jak np.:

  • Australia (od 1993), 
  • Nowa Zelandia (od 1996), 
  • USA (1998).

Czy sukraloza jest bezpieczna?

Sukralozę znamy już ponad 50 lat, a z jej udziałem zostało przeprowadzonych setki badań naukowych. W Unii Europejskiej jest dopuszczona do stosowania od 2000 roku. Ocenę bezpieczeństwa substancji przeprowadził Komitet Naukowy Unii Europejskiej ds. Żywności (SCF, później EFSA).

Ten sam Urząd odpowiada także za wyznaczenie dawki ADI. Jest to ilość dopuszczalnego dziennego spożycia, czyli taka porcja substancji (w mg / kg mc.), która może być́ spożywana przez całe życie codziennie i nie powoduje ujemnych skutków dla zdrowia. W przypadku sukralozy ADI wynosi do 15 mg/na kilogram masy ciała/ na dzień. W praktyce oznacza to, że zdrowa osoba, o masie ciała 70 kg może dziennie spożyć 1050 mg tego słodzika. Jak pokazują badania, nasze zwyczajowe spożycie jest niższe niż dopuszczalna ilość.

Sukraloza – zastosowanie

Słodziki, takie jak sukraloza, dzięki temu, że nie są metabolizowane przez układ trawienny człowieka, nie wpływają na poziom glukozy we krwi, a tym samym także nie powodują̨ wydzielania insuliny. Dodatkowo nie dostarczają̨ kalorii. Z tego względu mogą stanowić doskonałe wsparcie podczas redukcji nadmiernej masy ciała u osób z nadwagą, otyłością czy cukrzycą. 

Zatem, czy warto włączyć ten słodzik do diety? Regularnie powtarzane przeglądy badań naukowych potwierdzają, że stosowanie sukralozy w żywności jest bezpieczne. Warto także pamiętać, że nie dostarcza ona kalorii i nie powoduje rozwoju próchnicy. Może zatem stanowić ciekawe urozmaicenie dla klasycznych słodkich posiłków i przekąsek.

Bibliografia:

  • E. Wierzbicka. „Słodziki” – aspekty żywieniowe i zdrowotne. WSZECHNICA ŻYWIENIOWA SGGW, maj 2014.
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1333/2008 z dn. 16.12.2008 r. w sprawie dodatków do żywności.
  • Samar Y. Ahmad, James K. Friel, Dylan S. Mackay, Effect of sucralose and aspartame on glucose metabolism and gut hormones. Nutrition Reviews 2020; 78:9:725–746.
  • B. A. Magnuson i wsp. Critical review of the current literature on the safety of sucralose. Food and Chemical Toxicology 2017; 106:A:324-355.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *