dieta niskowęglowodanowa

Dieta niskowęglowodanowa – na czym polega? Przykładowe przepisy, tygodniowy jadłospis, efekty


Dużą popularnością cieszy się dieta niskowęglowodanowa. Na czym polega? Jak wygląda jadłospis? Jakie efekty przynosi? Dowiedź się wszystkiego o tej kuracji odchudzającej!


Zasady diety niskowęglowodanowej

Dieta niskowęglowodanowa polega na tym, że ograniczamy ilość przyjmowanych w ciągu dnia węglowodanów. Natomiast zdecydowanie zwiększa się porcję zdrowych tłuszczów, jak i białka. Istnieje kilka typów diety, w której ogranicza się węglowodany. Jest to wariant:

  • umiarkowany – tu 26-45% energii pochodzi z diety
  • niskowęglowodanowa – poniżej 130 gram węglowodanów na dobę, czyli około 26%
  • bardzo niska wartość węglowodanów, czyli dieta ketogeniczna – 20-60 gram na dobę, czyli 4-10% energii pochodzi z diety.

Co ważne przy diecie niskowęglowodanowej nie ma ścisłych wytycznych co do samym posiłków, czy ilości spożytych kalorii. Ważne jest jedynie zachowanie odpowiednich dawek składników odżywczych – więcej białka i tłuszczu, a mało węglowodanów.

Jadłospis tygodniowy diety niskowęglowodanowej

Przy diecie niskowęglowodanowej zaleca się jedzenie żywności, która jest nieprzetworzona. W menu powinny się znaleźć w dużej ilości zielone warzywa, jaja, bakalie, naturalny nabiał, awokado, oliwa z oliwek, ryby i pestki. Kieruj się przede wszystkim tabelami wartości odżywczych produktów spożywczych, można też skorzystać z kalkulatorów online.

Przykładowy tygodniowy jadłospis wygląda następująco:

Poniedziałek

  • śniadanie – jajecznica smażona na maśle, dodatek to pomidory
  • II śniadanie – mała garść migdałów
  • obiad – makaron z cukinii z dodatkiem pomidorów, szynki parmeńskiej i oliwy z oliwek, do smaku dodaj zioła
  • podwieczorek – serek wiejski z rzodkiewką oraz ze szczypiorkiem
  • kolacja – sałata z dodatkiem kurczaka, ogórka plus sos, czyli ocet balsamiczny
    + oliwa z oliwek

Wtorek

  • śniadanie – wysokiej jakości parówki w połączeniu z cebulą i pomidorami
  • II śniadanie – pudding na bazie nasion chia, mleczka kokosowego i malin
  • obiad – pieczona pierś kurczaka z miksem sałat
  • podwieczorek – niewielkie opakowanie kabanosów
  • kolacja – sałatka z wędzonej makreli plus zielone warzywa

Środa

  • śniadanie – pasta warzywna z nasionami
  • II śniadanie – garść orzechów
  • obiad – grillowany kurczak z lekką sałatą
  • podwieczorek – szklanka napoju roślinnego
  • kolacja – warzywa gotowane na parze

Czwartek

  • śniadanie – krem z dyni na bazie mleczka kokosowego
  • II śniadanie – grejpfrut podany z serkiem wiejskim
  • obiad – duszona wieprzowina z miksem warzyw na patelnie
  • podwieczorek – szklanka borówek
  • kolacja – sałatka na bazie szpinaku, rzeżuchy, sera i szynki

Piątek

  • śniadanie – omlet z jajka serwowany z pomidorkami, cebulą oraz ziołami
  • II śniadanie – jogurt o niskiej zawartości tłuszczu z dodatkiem miodu i orzechów
  • obiad – pieczony łosoś z sałatką z ogórka i awokado
  • podwieczorek – koktajl z truskawek i z mleka roślinnego
  • kolacja – sałatka z indyka, rukoli i cząstek pomarańczy

Sobota

  • śniadanie – jajka na twardo z dodatkiem papryki i cebulki
  • II śniadanie – spora garść truskawek
  • obiad – pieczona ryba z ziołami podana z warzywami strączkowymi przygotowanymi na parze
  • podwieczorek – zielone jabłko
  • kolacja – sałatka z szynką, jajkiem i pomidorami

Niedziela

  • śniadanie – chudy twarożek z rzodkiewką, szczypiorkiem i ogórkiem
  • II śniadanie – mała garść orzechów pistacjowych
  • obiad – gotowana cielęcina z pieczarkami oraz szparagami
  • podwieczorek – małe awokado
  • kolacja – pasta z ryby z dodatkiem warzyw.

Efekty stosowania diety niskowęglowodanowej

Dieta niskowęglowodanowa jako kuracja odchudzająca jest całkiem dobra do zbicia wagi. W ciągu tygodnia tracimy około 1 kilograma. Wielu lekarzy zaleca to rozwiązanie także w przypadku rozmaitych chorób, takich jak cukrzyca typu I i II, czy gdy ktoś choruje na insulinoodporność.

Na samym początku stosowania diety niskowęglowodanowej można odczuć:

  • zmęczenie
  • bezsenność
  • bóle głowy

Na szczęście z czasem organizm się przyzwyczaja i objawy samoistnie ustępują. Są jednak również inne konsekwencje, które pojawiają się przy długotrwałym trzymaniu się tej kuracji, to między innymi:

  • wzrost tętna
  • spadek kondycji fizycznej
  • niedobory pokarmowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *