kobieta je posilek na stojaco

Okno żywieniowe (IF) – na czym polega i czy jest bezpieczne?


Okno żywieniowe staje się coraz bardziej popularne. Ale czy to, aby na pewno bezpieczna metoda odchudzająca? Nie wiesz na czym polega? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł!


Okno żywieniowe – co to takiego?

Intermittent Fasting w skrócie IF, czyli okno żywieniowe polega na tym, że jemy posiłki jedynie w określonych porach dnia. Do wyboru mamy kilkanaście wersji, z różną ilością odstępu. Taka przerwa z reguły trwa 4-8 godzin, u kobiet może to być nawet 10. Zazwyczaj zalecana pauza pomiędzy jedzeniem jest znacznie krótsza, bo to jedynie 3-4 godziny i następuje kolejna pora posiłku.

Podczas IF mamy dobę podzieloną na część z jedzeniem oraz tą z postem. To często stosowana praktyka w czasie odchudzania.

Czy okno żywieniowe jest bezpieczne?

Okno żywieniowe, to tak zwane okresowe głodówki. Dzięki nim ciało zaczyna korzystasz z nagromadzonych rezerw. Badania pokazują, że 12-18 godzin bez jedzenia sprawia, że organizm pozyskuje energię z komórek tłuszczowych (w proporcji 1/3), a także rozpadu wolnych kwasów tłuszczowych (w proporcji 2/3). Raz na jakiś czas taki post nam nie zaszkodzi, a może pomóc pozbyć się zbędnych kilogramów. Dłuższe głodowanie z pewnością nas osłabi, u wielu powoduje też poważniejsze skutki zdrowotne.

Okno żywieniowe budzi skrajne zdania, opinie są bardzo mocno podzielone. Wiele badań wskazuje, że IF poprawia profil metaboliczny, poprzez to zmniejsza ryzyko zachorowania na:

  • otyłość
  • cukrzycę
  • nowotwory
  • schorzenia wątrobowe.

Co więcej w ten sposób można podkręcić metabolizm, który zwolni dopiero po 2-3 dniach od zastosowania okna żywieniowego. Wyniki niektórych badań potwierdziły, że IF powoduje wzrost – dopaminy, noradrenaliny i adrenaliny, czy też hormonu wzrostu. Dzięki temu zapobiegamy katabolizmowi mięśni.

Okno żywieniowe sprawia, że zapominamy o kalorycznych przekąskach, co więcej spada chęć na jedzenie słodyczy. W czasie pauzy organizm odpoczywa, bo nie musi trawić. To u wielu znacząco podnosi komfort snu.

Niestety, są i negatywne opinie o oknie żywieniowym. Wielu badaczy twierdzi, że po poście ciało zwalnia swój metabolizm oraz zaczyna gromadzić zapasy na ciężkie czasy. Tryb oszczędzania wobec tego uznawany jest za jeden z wariantów diety-cud, które zamiast pomóc szkodzą. Efekt jo-jo, czy silne napady głodu – to tylko niektóre ze skutków ubocznych.

Okno żywieniowe – co jeszcze warto o nim wiedzieć?

Zanim zdecydujesz się na wprowadzenie IF, czyli Intermittent Fasting musisz dobrze to przemyśleć. Nie ma bowiem jednoznacznej odpowiedzi, czy to bezpieczne, czy wręcz przeciwnie, groźne rozwiązanie. Okno żywieniowe nie jest korzystne dla osób, które pracują fizycznie, a także dla tych dużo trenujących. W ich wypadku ciało nie poradzi sobie z głodówką i mocnym wysiłkiem jednocześnie. Ten typ kuracji nie sprawdzi się też u ludzi z problemami z wątrobą, nerkami oraz z tarczycą. Diabetycy, a także kobiety w ciąży i matki karmiące absolutnie nie powinny decydować się na okno żywieniowe.

W czasie trwania okna żywieniowego ważne jest to, jak wygląda nasz jadłospis. Rezygnujesz z dań typu fast food, poza tym ograniczasz ilość soli. Zapomnij również o cukrze, poza tym o kawie z mlekiem. Ważne jest dostarczenie ciału odpowiedniej dawki nawodnienia – dobra jest woda, jak i herbatki ziołowe. W czasie IF dania muszą być dobrze zbilansowane, a więc bazujesz na zdrowych składnikach, od pełnoziarnistych, po te zawierające nienasycone tłuszcze.

Jest aż kilkanaście odmian okna żywieniowego. Różnią się one proporcją postu i posiłków, albo są podzielone na dni. Poniżej znajdziesz te najpopularniejsze:

  • 16/8 – pierwsza wartość to godziny postu, a druga oznacza czas na jedzenie. Więc trzeba mocno opóźnić śniadanie, jak i ostatni posiłek.
  • 5/2 – ta metoda ogranicza ilość kalorii, które przyjmujemy przez 2 dni. Za to w ciągu tych 5 jemy normalnie, jednak dania powinny być dobrze zbilansowane.
  • Warrior diet – tu mamy poważne restrykcje, ponieważ głodówka trwa 20 godzin, a tylko 4 pozostałe obejmują posiłki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *