Koniec zimy – przyszła wiosna! Miłośnicy weekendowych wycieczek na dwóch kółkach i fani enduro już zacierają ręce na otwarcie sezonu rowerowego. Aby w pełni cieszyć się sprawną i bezpieczną jazdą, nie wystarczy jedynie zdmuchnąć kurz z wyciągniętego z piwnicy sprzętu. Dla pewności sprawdź dokładnie każdy element roweru i w razie potrzeby wykonaj wszystkie potrzebne naprawy. Przeczytaj nasz wpis i dowiedz się, na co powinieneś zwrócić uwagę.
Sezonowy przegląd roweru
O tym, ile pracy będziesz miał podczas przygotowań roweru do wiosennego sezonu, decyduje to, w jakim stanie zostawiłeś go na zimę. Połową sukcesu jest bowiem odpowiednie przechowywanie sprzętu w suchym i ciepłym miejscu oraz dokładne umycie go przed wstawieniem do garażu czy piwnicy. Przed pierwszą rowerową wycieczką w roku sprawdź stan wszystkich podzespołów zapewniających sprawną i bezpieczną jazdę.
Zacznij od dokładnego umycia roweru
Pewnie pomyślisz, że najprostszym i najszybszym sposobem na czyszczenie roweru jest myjka ciśnieniowa. Być może, ale na pewno nie najlepszym. Silny strumień wody wypłukuje smar z łożysk i wtłacza do nich nagromadzony na rowerze brud. Lepiej więc poświęć czas na ręczne wyczyszczenie sprzętu i miej pewność, że żadne ważne elementy nie ulegną uszkodzeniu.
Aby nadać rowerowi dawny blask, wystarczy, że masz pod ręką wiadro wody i czystą szmatkę. Jeśli sprzęt jest bardzo zabrudzony, możesz dodać odrobinę płynu do mycia lub szamponu samochodowego. Unikaj jednak szorowania ramy szorstką szczotką, bo łatwo porysujesz lakier. Pamiętaj o dokładnym umyciu kół wraz z obręczami i tarczami hamulcowymi – zgromadzone na nich zanieczyszczenia zmniejszają skuteczność hamulców. Przepłucz również opony, aby nie zabrudziły świeżo nasmarowanego układu napędowego.
Po umyciu i wysuszeniu roweru odwróć go do góry nogami. W ten sposób będzie on stał stabilnie, a Ty wygodnie sprawdzisz stan techniczny pozostałych elementów.
Wyczyść i nasmaruj łańcuch
Podczas czyszczenia roweru, nie możesz zapomnieć o łańcuchu. Stary smar w połączeniu z wilgocią i kurzem twardnieje i zasycha, tworząc trudny do usunięcia osad. Aby nałożyć nowy olej, musisz najpierw pozbyć się starego. Najszybciej zrobisz to, zdejmując łańcuch z zębatek i mocząc go przez kilkanaście minut w benzynie ekstrakcyjnej. Po tym czasie dokładnie oczyść ogniwa od środka szczoteczką do zębów i przetrzyj suchą szmatką.
Tak przygotowany łańcuch starannie nasmaruj za pomocą specjalnego oleju do rowerów, dostępnego w większości sklepów. Główną zasadą tej czynności jest to, by smar znajdował się wewnątrz ogniw, a nie na wierzchu. Najlepiej więc cierpliwie zakraplaj każde z nich oddzielnie i odczekaj chwilę, aż ciecz zastygnie. Na koniec przetrzyj łańcuch do sucha, załóż na koło zębate i sprawdź, czy wszystko działa sprawnie i cicho. Jeśli podczas jazdy słyszysz nietypowe dźwięki, a łańcuch nie przeskakuje płynnie po zębatkach, to znak, że należy go wyregulować, a w najgorszym wypadku wymienić.
Oceń stan hamulców
Twoje bezpieczeństwo podczas jazdy na rowerze zależy głównie od stanu hamulców. Przed pierwszą wycieczką upewnij się, że są one sprawne w 100%, aby nie narażać się na groźny wypadek i nie zniszczyć pozostałych elementów osprzętu. Zwróć uwagę na stan i mocowanie klocków hamulcowych. Jeśli zauważysz, że wycierają się one nierównomiernie, musisz je wyregulować, a gdy guma w którymś miejscu jest całkowicie wytarta – koniecznie je wymień. W przypadku hamulców hydraulicznych skontroluj też jakość i poziom płynu hamulcowego oraz sprawdź, czy układ nie uległ zapowietrzeniu.
Wycentruj koła i sprawdź stan łożysk
Teraz czas na kontrolę techniczną kół. Sprawdź, czy kręcą się płynnie i prosto. Niewielkie ruchy obręczy na boki możesz wycentrować samemu za pomocą klucza do szprych. Natomiast jeśli koła kręcą „ósemki”, potrzebna będzie dłuższa naprawa, a może nawet wizyta w serwisie. Zwróć uwagę na stan obręczy – w przypadku jakiegokolwiek wgniecenia lub zagięcia prawdopodobnie będzie potrzebna jej wymiana.
Jeśli czujesz, że koła w Twoim rowerze ciężko się kręcą lub ocierają o inne części, może to oznaczać, że konieczne będzie czyszczenie lub zakup nowych łożysk. Gromadzący się w nich brud skutecznie zmniejsza płynność ich pracy oraz komfort jazdy rowerem, dlatego lepiej napraw je już na początku sezonu.
Wyregulowanie ciśnienia w oponach
Sprawdź, czy ciśnienie w oponach Twojego roweru nie jest zbyt niskie, ponieważ wpłynie na komfort jazdy oraz spowoduje szybsze zużywanie się gumy. Dodatkowo istnieje dużo większe ryzyko jej przebicia oraz uszkodzenia innych elementów kół, czyli na przykład obręczy. Z kolei za wysokie ciśnienie sprawia, że każda nierówność w drodze jest wyraźnie odczuwalna na siodełku, a w przypadku wjechania do głębokiej dziury – dętka może pęknąć. Dlatego wyreguluj ilość powietrza do zalecanego przez producenta przedziału, który zazwyczaj podany jest z boku opony. Dzięki temu uzyskasz najlepszą przyczepność do nawierzchni, zwiększysz bezpieczeństwo i poprawisz komfort jazdy.
Oponę najlepiej pompować za pomocą urządzenia z manometrem, jeśli go nie posiadasz, możesz podjechać na najbliższą stację benzynową lub skorzystać ze specjalnych mini serwisów rowerowych ustawionych na ulicach większych miast. Jeśli opony są już mocno wytarte, a ich bieżnik jest ledwo widoczny, zainwestuj w nowy komplet. Dobrej jakości opony kupisz w internetowym sklepie ze sprzętem rowerowym lulagoga.pl
Skontroluj przerzutki, linki, amortyzator i śruby
Chowając rower na zimę, powinieneś poluzować linki hamulcowe i ustawić przełożenie na najniższy bieg. Jeśli o tym zapomniałeś, te elementy będą wymagały od Ciebie nieco więcej uwagi na wiosnę. Przede wszystkim dokładnie sprawdź, czy nie uległy one odkształceniom oraz czy nie pojawiła się na nich rdza. Jeśli widzisz jakieś zmiany, dla bezpieczeństwa od razu wymień te elementy. Jeśli natomiast wszystko z nimi w porządku – wyreguluj hamulce i przerzutki oraz nasmaruj wszystkie linki w rowerze i wpuść kilka kropel oleju w newralgiczne miejsca przerzutek i manetek.
Zależy Ci na kompleksowym przeglądzie roweru? Sprawdź również baterie w lampce, uszczelki i sprężyny w amortyzatorze oraz dokręć wszystkie luzy na śrubach.
Rower gotowy! Teraz tylko przemyśl, którą trasę wybrać w pierwszej kolejności. Jeśli fascynuje Cię enduro, koniecznie zajrzyj na blog sklepu Lulagoga. Znajdziesz tam opis najpopularniejszych szlaków górskich i wszystkie niezbędne informacje na ich temat.
Miłego sezonu i do zobaczenia na trasie!